Fodring vid konditionsträning?

Sastra

Trådstartare
Har just fått ny lånehäst, han har inte blivit riden på ett halvår och det finns inte en muskel någonstans. Konditionen står på minus och dessutom är han fullkomligt smällfet. Betet är otroligt fint, så jag funderar på om det vore idé att hålla honom inne på nätterna för att banta honom en aning, men det käns synd när de har det så skönt ute och onödigt att behöva ge hö på sommaren för att sysselsätta honom... Finns det någon som har bra råd att komma med gällande hur mycket kraft jag behöver stödfodra när vi kommer igång med konditionsträning?
 
Eftersom han inte är riden på så länge är det alltid bra att börja skritta ett par veckor, vill du ha upp konditionen riktigt bra rekomenderar jag 3 veckors skritt och därefter börja trava lite smått och sen öka både med längre trav och galopp. Om han är så smällfet som du säger så kanske du kan hoppa kraftfoder (ev ge lite tillskott av míneraler,vitaminer,salt) iaf när du bara skrittar om han kommer i form kanske du kan ge foder de dagar han rids
 
tack för rådet! För tillfället är skritt det enda han orkar med. förutom protester hit och dit när man går ifrån kompisarna... :)
 
hehe det är inte lätt, just nu känns hästarna bara runda och sega orkar knappt gå :p
Hoppas det går bra med din polle :)
 
Tack! Vi lekte rodeo idag tills han inte orkade hoppa omkring mer och bestämde sig för att han kanske inte dog av att gå åt det hållet jag bad om. Hoppas han kommer ihåg det tills nästa gång :)
 
hahaha..de har sina dagar..vad är det för nån polle du lånat då?
 
Han är ett halvblod, 14 år men beter sig som fem, jättestor (1,77 över manken) -och jättetjock. Väldigt sent riden och lite nervös då han blev misshandlad som ung... Ägaren har inte haft tid att rida honom på länge och därför haft hjälp av några yngre tjejer. Tyvärr misstänker jag att han har fått göra lite som han har velat för dem, han är otroligt bortskämd... har ingen vidare respekt for folk tror jag (även om han är jätesnäll och gosig, lite bebis sådär, ska "smaka" på allting). :) Så det första vi måste göra är att komma fram till att man inte får klampa fram över folk hur som helst, och stå still när man blir ombedd! I går när vi hade cirkus började jag undra om jag hade tagit mig vatten över huvudet, men jag ser faktiskt fram emot att lära känna honom, han är jättefin och jag tror att han är ganska smart. Jag tror att han kan bli en väldigt trevlig häst och vi kan nog lära oss en hel del av varandra, Milou och jag!
Jag har aldrig varit här på forumet förrän jag fick tipset att titta in här från en kompis igår. Jättebra ställe! :bump:
 
hej! jag tycker att du kan låta din häst vara ute på bete dygnet runt! om du tänker efter så är hästarna gjorda för att beta 20 timmar/dygn. på sommaren när det finns bete behöver du inte ge några tillägg for mineraler, de finns i betet normalt sett. salt är en bra ide att ge. om din häst är fet så är det ett tecken på att han får tillräckligt eller för mycket foder, alltså ska du inte börja fodra honom när du börjar rida hårdare. låt honom gå ner till sin vanliga vikt. om han börjar bli tunn, då är det dags att ge extra foder, inte innan!! att han är lat är pga att han inte har gjort något på länge, inte för att han inte får ngt foder. MVH jennie
 
Jo, jag vill gärna att han ska få vara ute, och ha lite att sysselsätta sig med, men funderar på om han kanske borde gå på lite snålare bete... :confused:
Han har mkt dålig hovkvalité och går för tillfället därför utan skor tills vi kommer igång lite bättre. Tips på en bra kur, någon?
 
det kan vara en bra ide att han får gå på ett snålare bete. huvudsaken att han har ngt att göra hela tiden. jag tycker att han kan gå barfota, det stärker hovarna väldigt mycket. annars finns det inte så mycket man kan göra åt dåliga hovar. det finns många som säger att det finns en massa preparat hit och dit, men jag har pratat med väldigt många hovslagare och dom säger att det inte finns så mycket att göra, barfota är bästa medicinen... MVH jennie
 
Tack! :bow: Råd är uppskattade! Jag har varit ifrån "hästvärlden" ett par år och märker att sånt som var helt självklart förut käns osäkert nu...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 505
Senast: Lyrisk
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 113
Senast: cutty
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 788
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp