Fodring föl/unghäst

liden

Trådstartare
Hej alla duktiga foder människor. Jag behöver lite tips och råd. Har ett föl som är 3 månader. Det är förta fölet för mig och jag vill gärna ge henne dom bästa möjligheterna att bli en frisk och hållbar häst. När ska jag börja och ge henne kraftfoder och vad, hur mycket? Hon äter lite ur stots kfaftfoder och hon äter hö och diar. Hur ska man kunna räkna ut hur mycke hon ska ha när hon diar? Vad innehåller mjölken liksom? Hur gör ni? Finns det någon bra bok om utfodring och utveckling av föl/unghästar så kom gärna med förslag på det också.

Sv: Fodring föl/unghäst

Mjölken räcker rätt länge, men det är bra att fölet lär sig äta hö och kraftfoder tidigt så den kan få i sig det den behöver sen vid avvänjningen.

Ge det foder du tänkt fodra med efter avvänjningen. Det är svårt att ge för mycket till en så liten, det tar ju lite tid för dem att tugga i sig! Räkna inte, utan ge en egen bytta och låt henne äta så länge mamman äter.

Tänk på att föl kräver oerhört mycket protein och energi för sin storlek, så satsa på ett rejält näringsrikt hö om du kan välja och komplettera med det kraftfoder som funkar bäst. Jag har haft "ridhästhö" när jag haft föl och kompletterat med krosshavre, betfor och Krafft Pluss Grön samt Krafft Protein vid behov.

Jag har fått lära mig att föl har svårt att tillgodogöra sig näringen i höt då deras magar inte är tillräckligt utvecklade för att bryta ner det. Därför fodrar jag alla mina föl med fri tillgång med lucern pellets och de har alla varit fina i hullet. Dessutom får de selen tillskott då vi har dåligt med selen i fodret. Självklart får de även fri tillgång på ett ensilage med bra märingsvärde.
Några gånger har vi tillskotts fodrat med kraft Groov, men jag tycker att de allra flesta har klarat sig bra på lucern.

När behöver man börja fodra med selen? Det måste väl räcka med att mamman får selentillskott till en början?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka