Fodra utan analys

hier

Trådstartare
Jag bad stallägaren idag om hade analys på fodret (ganska nyinflyttade), men hon sa att hon sällan tar analys. Grannstallet fodrar med samma och hon har därifrån fått veta att det ligger lågt i protein, men mer info än så fick jag inte.

Det är hösilage med förmodat ganska blygsamma värden om man ser det med blotta ögat, då majoriteten av hästarna i lösdriften är lättfödda, inkl min tjockis som står på diet.

Jag känner mig dock så jäkla osäker för nu känns det lite som att jag fodrar i blindo. Mängden grovfoder är tillräcklig enligt alla uträkningar (får även halm), men jag bekymrar mig över om det fattas något jag inte har täckt upp. Hon får ingen kraft, endast saltsten och mineraler, och lite lucern efter ridning för proteinets skull.

Ska jag ta saken i egna händer och skicka in en egen analys, eller hur hade ni gjort? Jag tycker att hon börjar se lite spröd ut i hovarna, pälsen är inte så blank som jag hade önskat, och hon är även lite spänd och tittig.
 
Om grovfodret ligger lågt i protein så lär det inte räcka med lite lusern för att kompensera, i synnerhet inte om hästen delvis äter halm som troligen är mer proteinfattigt.
 
Det här med egen analys är ju också lite vanskligt. Vet du om flera balar kommer från samma fält och samma skörd? Hur är dina möjligheter att ta ett representativt foderprov?
 
Det här med egen analys är ju också lite vanskligt. Vet du om flera balar kommer från samma fält och samma skörd? Hur är dina möjligheter att ta ett representativt foderprov?
Det problemet har jag. Vad hjälper det att ta analys på en bal liksom... Det får gå på känsla istället.
 
Fråga grannstallet om de har analys?
Eller ta tussar ur två balar (i samma veva ni tar in en ny t ex, eller ta en tuss ur grannes öppnade bal).
Är i alla fall bättre än att inte ts analys alls tänker jag.
Man får ett riktvärde att gå efter och ser om det är t ex katastrofalt med mineralerna.
 
Att hovarna är spröda nu beror mer troligt på att det är fjolårets foder som visar sig nu, och det var ett katastrofalt år i alla fall i norra delen av landet.
Jag har aldrig tagit analys trots att vi tar eget foder. Har en lättfödd häst och två som kan äta hur mycket de vill. Tycker inte att man ska stirra sig blind på analys men om det finns så är det såklart ett stort hjälpmedel till att se om hästen får i sig allt.
Om inte grannstallet har analys, vilket iofs förutsätter att deras foder är från samma parti och inte endast från samma leverantör, kan ni väl gå samman ett gäng i stallet och skicka in själva? Är leverantören hyfsat seriös kommer balarna från i stort sett samma eller likvärdiga vallar så resultatet kommer vara ganska ok att använda som vägledning.
 
Tack för kloka svar! Jag känner en tränare som använder samma hö, jag ska kolla med henne om hon har årets analys.

@Lobelia kan det räcka om jag ökar på lucernet, eller har du något tips på andra fodermedel? Jag har kikat lite på potatisprotein men har inte så mycket erfarenhet av det.
 
Fråga grannstallet om de har analys?
Eller ta tussar ur två balar (i samma veva ni tar in en ny t ex, eller ta en tuss ur grannes öppnade bal).
Är i alla fall bättre än att inte ts analys alls tänker jag.
Man får ett riktvärde att gå efter och ser om det är t ex katastrofalt med mineralerna.

Ja poängen med en analys är ju att ha något att utgå efter, sedan måste man justera MJ och SMRP med ögat.
 
Tack för kloka svar! Jag känner en tränare som använder samma hö, jag ska kolla med henne om hon har årets analys.

@Lobelia kan det räcka om jag ökar på lucernet, eller har du något tips på andra fodermedel? Jag har kikat lite på potatisprotein men har inte så mycket erfarenhet av det.
De flesta hästar gillar potaisprotein men det är joxigt att hantera (dammar enormt och måste blötläggas)

Om det räcker med att öka på lucernet går inte att säga utan analys, men det räknas som grovfoder och det är inte farligt med överskott på protein därifrån. Du kan byta ut hö mot lucernhack, men det är nog billigare att skicka fodret på analys.

Andra fodermedel är diverse proteinpellets, krafft och granngården har med stor protein mängd. Det finns även sojaprotein.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp