Fodra med olja?

G

Gorel

Kaaallt och -grader i stallet, tänker jag börja ge pållen lite olja i maten, men vilken?
I min distansbok står det ; det går bra att fodra med vilken vegetabilisk olja som helst, och sen räknar författaren upp i princip alla oljor, förutom rapsoljan.

I ett annat fodringsförslag ( också distansryttare ) står samma sak, det går bra att fodra med alla veg oljor och räknar även hon upp samtliga, men inte rapsoljan.

Eftersom rapsoljan är betydligt billigare och den enda som säljs på stordunk i min affär undrar jag om det är slumpen, de har helt enkelt glömt nämna rapsoljan båda två, eller om den inte är lika bra för ändamålet:confused:

Min inköpta solrosolja frös direkt.....( vi har - överallt utom i sadelkammaren) medans grannens rapsolja var helt opåverkad av kylan...

Sv: Fodra med olja?

Jag fodrar med rapsolja :)
Jag diskuterade det med franska distanslandslagets foderrådgivare i somras. (vän till min mans familj) All vegetabilisk olja går bra.

Låter betryggande ;)
hur mycket ger du under "lågsäsong" ?
jag kan inte skryta med att vi ligger i hårdträning.....i dag lyckades vi ta oss ut på en timmes promenad i alla fall som bestod av 3/4 skridsoåkning på glashala vägar och 1/4 snöpulsning......sen var JAG helt slut...
tänkte mig gå så sakterliga upp till ungefär 1 dl, han har rätt tuffa dagar m ca 14 tim i hage och samma temperatur i stallet som utomhus....

Den hästen som får olja är faktiskt inte i träning, den har varit undernärd och fodras upp nu, den får 2 dl olja om dagen.

Den som tränas får ingen olja i dagsläget, hon håller sig trind och musklad bara på hö nu under lågsäsong :).

Vanlig blåvit rappsolja är standard för mina tävlingshästar. Billig & Bra energi som inte stiger åt huvudet.

Beroende på vad hästen behöver så är det ju svårt att säga hur mycket olja som blir lagom. Du vet säkert maxgivan.
Jag tycker 1dl (ca 3-3,5 MJ) är helt ok i underhållssyfte. Då är det lätt att öka om man behöver samtidigt som givor under 1dl knappt är lönt om man vill ge det för energi.
// Linda

min travartjej får cirka 0,6dl linförolja per dag (mest för magen).

jag har använt även rapsolja till hästarna och de verkar ha gått bra på det med

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka