Fodra med nyskördat hö?

ameo

Trådstartare
Moderator
Finns det något särskilt man kan behöva tänka på vid utfodring med nyskördat hö?
Och hur ser fruktanhalten ut i hö, jämfört med när det var färskt gräs? (gräshö, med mkt timotej i)

Sv: Fodra med nyskördat hö?

Detta har jag också börjat fundera över! Man har börjat slå höet i mina hemtrakter nu.
Det har varit en svårt vinter för höet, så man börjar längta efter nytt friskt hö! Men vågar man fodra fånghästen med det?

Jag har att välja mellan att fodra med lusernhack och nyskördat gräshö.
Ensilagebalarna går inte åt, så jag kan inte öppna fler såna nu. Och fjolårshö av vettig hygienisk kvalité får jag inte tag på...

Jag har att välja mellan att fodra med lusernhack och nyskördat gräshö.
Ensilagebalarna går inte åt, så jag kan inte öppna fler såna nu. Och fjolårshö av vettig hygienisk kvalité får jag inte tag på...

Sitter i samma sits och har valt lusernhacket. Vilket blir dyrt men passar bra som komplement till mina högdräktiga eller digivande ston.

Jag vet inget om fruktanhalterna i nytt hö men det finns andra aspekter.
Om höt är slaget på en vall med mycket smörblommor så bör det ligga i 3 (?) månader innan det används. Smaken på smörblommorna försvinner efter bara ca 30 minuter men giftet i dem tar längre tid på sig. Jag vet inte om det blir farligt för hästarna men det kan vara bra att tänka på.

Är höt torrt så är det torrt! Det ska inte hända något mer under lagringen, så har det torkat är det "klart". Fruktanhalten sjunker något under torkningen som en följd av respirationen. Hur mycket det blr beror naturligtvis på torktid mm. Ju längre torktid desto mer sjunker den. Med det väder vi har nu (i alla fall runt Uppsala) torkar det nog ganska fort...

David

Är höt torrt så är det torrt! Det ska inte hända något mer under lagringen, så har det torkat är det "klart". Fruktanhalten sjunker något under torkningen som en följd av respirationen. Hur mycket det blr beror naturligtvis på torktid mm. Ju längre torktid desto mer sjunker den. Med det väder vi har nu (i alla fall runt Uppsala) torkar det nog ganska fort...

David

Men har inte respirationen upphört inom cirka en vecka efter skörd?!

Det beror naturligtvis på hur det torkat! Respirationen kan upphöra betydligt tidigare om det torkat snabbt och hålla på mycket längre om man ser till att det inte är tillräckligt torrt, förutsatt att det finns tillräckligt med substrat.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka