Fodra med halm?

Problematisk

Trådstartare
Jag läste i någon av alla hästgrupper på facebook att det just nu är rätt mycket diskussioner kring att fodra med halm. Det handlar om att det väldigt ofta (alltid?) finns någon slags mögel i halm som då såklart inte är bra för hästarna att äta. Vad jag förstått så är det värst i havrehalm, men även rätt mycket i vetehalm.
Några menade även att hästar inte kan tillgodogöra sig fibrerna i halm, så det är helt bortkastat ur alla aspekter att ge det.
Vad vet och tänker ni om det? Både angående mögel och fibrer?

Jag väntar på analysen på nya grovfodret, så egentligen vet jag ju inget än om hur jag kommer behöva fodra i vinter. Men jag vill kunna erbjuda något att tugga på även när de inte har hö, och då kändes halm som det mest rimliga alternativet. Vet inte riktigt vad man annars kan ge?
 
Ska man fodra med halm så bör man göra en hygienanalys. Halm precis som allt annat som växer har diverse mögelsporer på sig helt naturligt och det är inte farligt i sig, det farliga är när de växer till och blir för mycket. Precis som allt annat grovfoder ska ju halmen vara av bra hygienisk kvalité och det gäller såklart även om den bara är tänkt som strö. Det farliga är ju inte bara att äta det utan att stå i det, andas in det.

Hästar kan tillgodogöra sig fibrerna i halm precis som i trä och annat de pillar i sig men det är mer svårsmält än hö och att enbart ge halm kan vara ett vågspel. Det kan bli för lite fibrer som hästen kan tillgodogöra sig just eftersom de är så mycket grövre än fibrer från gräs men helt bortkastat tycker jag inte att det är.

Jag ser som den största faran med att ge halm att folk inte har koll på hur mycket energi halmen innehåller. Att ge fritt av halm kan generera fet häst precis som att ge fritt av andra grovfoder. Många ger idag ensilage och det kan ha samma mängd energi/kilo som halm, dvs. 5-6 Mj/kg foder. Det finns också en risk för proteinbrist om man inte har koll och räknar ordentligt. Halm innehåller bara energi, inget protein.

Man får ju utgå från sina egna förutsättningar och sina egna hästar men ibland kan sly vara ett alternativ till halm eller som kombination ihop med halm. Asp och ask brukar de flesta tycka om och ger man något annat träslag så ska man såklart kolla upp så att det inte är giftigt för hästar att äta. Om man ger halm bör man också veta att hästen verkligen äter halmen så att hästen inte står utan grovfoder i en massa timmar för att man utgår från att de äter. Min ena häst reagerar som om hon fått gift i munnen och grejar tills hon fått ut det lilla halmstrået. Hon skulle aldrig äta halm utan svälter hellre. Bara att blanda hö och halm genererar att hon slutar äta även hö´t. Hon tröttnar på att stå där och sortera.
 
Jag läste i någon av alla hästgrupper på facebook att det just nu är rätt mycket diskussioner kring att fodra med halm. Det handlar om att det väldigt ofta (alltid?) finns någon slags mögel i halm som då såklart inte är bra för hästarna att äta. Vad jag förstått så är det värst i havrehalm, men även rätt mycket i vetehalm.
Några menade även att hästar inte kan tillgodogöra sig fibrerna i halm, så det är helt bortkastat ur alla aspekter att ge det.
Vad vet och tänker ni om det? Både angående mögel och fibrer?

Jag väntar på analysen på nya grovfodret, så egentligen vet jag ju inget än om hur jag kommer behöva fodra i vinter. Men jag vill kunna erbjuda något att tugga på även när de inte har hö, och då kändes halm som det mest rimliga alternativet. Vet inte riktigt vad man annars kan ge?
Jag tror inte att det går att säga ja eller nej på den frågan, utan som @TinyWiny skriver så beror det på flera olika faktorer om halm är lämpligt eller inte. Mitt hö iår har så höga värden att jag måste ge halm för att dryga ut höt, annars kommer de att bli smällfeta. De kommer inte att få fri tillgång utan jag hänger upp ett nät på morgonen i hagen som de kan pilla med. Tyvärr så gick det inte att få in halm häromkring i år men jag har fått tag i riktigt fin fjolårshalm.
 
Mina lösdrifts ponnys får fri tillgång på halm med nät. Har gjort en uppskattning på hur mycket halm de äter per dag, genom tidigare portions fodrat, och tar med det i foderstatsberäkningen. Halmen är grövre/mer fibrer och inte lika gått så mina ponnys äter inte på långa vägar lika mycket som vid fri tillgång på hösilage.
Mitt hö har väldigt högt proteinvärde iår så behöver inte kompensera pga halmen.

Svåraste med halm är att hitta med bra hygienisk kvalitet. Iår hann jag få den skörd som var torr plastad så den håller längre.
 
Jag läste i någon av alla hästgrupper på facebook att det just nu är rätt mycket diskussioner kring att fodra med halm. Det handlar om att det väldigt ofta (alltid?) finns någon slags mögel i halm som då såklart inte är bra för hästarna att äta. Vad jag förstått så är det värst i havrehalm, men även rätt mycket i vetehalm.
Några menade även att hästar inte kan tillgodogöra sig fibrerna i halm, så det är helt bortkastat ur alla aspekter att ge det.
Vad vet och tänker ni om det? Både angående mögel och fibrer?

Jag väntar på analysen på nya grovfodret, så egentligen vet jag ju inget än om hur jag kommer behöva fodra i vinter. Men jag vill kunna erbjuda något att tugga på även när de inte har hö, och då kändes halm som det mest rimliga alternativet. Vet inte riktigt vad man annars kan ge?

Halm är väldigt gynnsamt att erbjuda hästarna och dessutom väldigt mycket lättare att kvalitetsäkra än hö/silage .

Dina referat/antaganden om halm känns bara mest ? Var hämtar du ”info” ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 050
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 360
Senast: YorkWann
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 653
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Vad har ni för erfarenhet av havrehalm som strö? Jag har tidigare haft, och har nu vete. Har dock svårt att hitta någon i närheten som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp