Problematisk
Trådstartare
Jag läste i någon av alla hästgrupper på facebook att det just nu är rätt mycket diskussioner kring att fodra med halm. Det handlar om att det väldigt ofta (alltid?) finns någon slags mögel i halm som då såklart inte är bra för hästarna att äta. Vad jag förstått så är det värst i havrehalm, men även rätt mycket i vetehalm.
Några menade även att hästar inte kan tillgodogöra sig fibrerna i halm, så det är helt bortkastat ur alla aspekter att ge det.
Vad vet och tänker ni om det? Både angående mögel och fibrer?
Jag väntar på analysen på nya grovfodret, så egentligen vet jag ju inget än om hur jag kommer behöva fodra i vinter. Men jag vill kunna erbjuda något att tugga på även när de inte har hö, och då kändes halm som det mest rimliga alternativet. Vet inte riktigt vad man annars kan ge?
Några menade även att hästar inte kan tillgodogöra sig fibrerna i halm, så det är helt bortkastat ur alla aspekter att ge det.
Vad vet och tänker ni om det? Både angående mögel och fibrer?
Jag väntar på analysen på nya grovfodret, så egentligen vet jag ju inget än om hur jag kommer behöva fodra i vinter. Men jag vill kunna erbjuda något att tugga på även när de inte har hö, och då kändes halm som det mest rimliga alternativet. Vet inte riktigt vad man annars kan ge?