Fodra hull på magkänslig äldre häst?

A

asahes

Min häst har tyvärr tappat hull och aptit p g a att jag trodde mig hjälpa hans mage med ett "magpulver" (som skulle vara så bra..:( Jag har slutat med detta och på veterinärs inrådan ger jag Probimin (också pulver). Han får fortfarande magkänning ibland och lämnar då mat, men det verkar gå åt rätt håll (mer sällan och lindrigare attacker).
Han får idag 2kg hö och 7kg hösilage av normalgod kvalitet, men får knappt i sig detta men jag bevakar att kunna öka på om/när hans aptit ökar igen (i våras åt han ca 13kg hösilage av ungefär samma kvalitet samt lika mkt havre/betfor som nu.) Han får 0,5kghavre/mål 3ggr/dag och 1kg blöt betfor/dag. (Kan ej ge krafft/pelleterat - risk för kolik.)
I våras fick han också 3dl vetekli och 3dl uppblötta linfröpellets, tror det var bra så det ska jag börja med igen.
Han har alltid haft svårt att ta upp näringen och fått väldigt mkt mat utan att komma riktigt bra i hull och har svårt att sätta muskler.

Grundproblemet är att han inte vill äta mer grovfoder!
Min fråga är nu, vilka foder rekommenderar ni för att komma upp i hull och samtidigt vara "snällt" mot magen??? Och som hästen lätt får aptit på!
Kan jag ge mer havre/mål till en magkännslig häst?
(har hört att havre är fett och bra)
Vad är tex Fiberplex?
Soja?
Fibergi?
Hur mkt ska man ge?
Tacksam för råd och tips! //Åsa
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

Kan tillägga att han är 17år, sv halvblod, 162cm hög.
Jag har kollat tänder och han har inte mask.
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

lusern!! min gammling, som fö är 10 år äldre än din, äter dryga 5kg lusern/dag. bland annat. och han rids inte, går enbart i hage och på promenader.

din foderstat lär innehålla alltför lite protein. lusern är proteinrikt och det är dessutom ett grovfoder, så man kan i princip ge hur mkt som helst.:)
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

Är det samma kolikrisk även om man ger pelletsen uppblött till gröt? Om inte blir det ju lite mer att välja på. Annars håller jag med föregående talare å säger lusern, tills plånboken som säger stop!
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

Jag tänkte just fråga det, det borde väl funka med lusern-pellets som man helt blöter upp?
För att kunna ge mindre mängd och bättre för plånken.
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

det är ingen kolikrisk och lusernpellets bör alltid blötas. jag brukar ha mkt vatten på och röra ordentligt, så det blir som en mousse. :d
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

Vad ger du mer till din äldre pålle?
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

Men om hästen knappt orkar äta hö och ensilaget så kommer den kanske tycka att hacket också är "jobbigt". Uppblött lusernpellets får han i sig mer av på samma tid.
Innehållet är annars detsamma i hack och pellets. I alla fall Kraffts.
 
Sv: Fodra hull på magkänslig äldre häst?

Jag tror det är godare också med lusernpellets som gröt. Han har redan börjat äta mer av höt när han får detta samtidigt :)
Nu har jag gjort flera saker samtidigt men jag tror faktiskt att Probiminet påverkat hans lust att äta negativt. Jag kanske har fel, men det är min känsla i alla fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 272
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 587
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp