fodet till gammal häst?

M

mira_fell

min gamla häst har varit aningen slö och stel sen han kom in från betet så jag skulle villa ga honom nåt så ha skulle få mer energi sä det skulle vara trevligare och lättareför honom. för tillfället äter han bara havre (mineraler) och linfrö(för magen). nåra tips? ni som har gamla hästar, va ger ni dom?
 
Sv: fodet till gammal häst?

vad har du för grovfoderananlys?

annars kan det vara svårt att säga.. har ni ett hö med hög kvot kan man lägga till energikraftfoder men har ni ett hö med låg kvot bör ni istället lägga till ett proteinkraftfoder för att hästen ska må bra..
 
Sv: fodet till gammal häst?

jag ger min (20) krafft groov och glucosamin, då han lätt tappar muskler men har en jävla energi.. :devil: och glucosanminet för stelheten.

men jag antar att du behöver nåt med mer energi, om han är slö..sen kan det vara värt att prova glucosaminet för stelheten, vet ej om det funkar än, han bara gett honom i 2 dagar.. :angel:
 
Sv: fodet till gammal häst?

Jag rekommenderar varmt ett seniorfoder som heter "Sixteen Plus" från Dodson och Horrell. Det är ett utmärkt foder för äldre hästar och innehåller bla välgörande örter för äldre hästar. Har kopierat denna text från en återförsäljares hemsida:

"SIXTEEN PLUS Undersökningar indikerar att äldre hästar och ponnier behöver mer protein och fosfor och dessutom ett foder som kan smältas lätt. Sixteen Plus tillhanda håller näringsämnen från smältbara fibrer och oljor med reducerade mängder stärkelse. Proteinkällor av god kvalitet, typ soja och lucern garanterar att nödvändiga aminosyror tillförs och fodret har tillskott av stärkande medel med optimala nivåer av vitaminer, mineraler och örter som passar en äldre häst."

Har en bekant som ger detta foder till sitt äldre halvblod, och den hästen har "fått nytt liv". Han har verkligen levt upp, blivit mycket mjukare, fått bättre hull etc.
Kan verkligen rekommendera foder från Dodson och Horrell! Ger själv flera av deras fodersorter.
Om man inte vill ge deras färdigfoder så kan man ju ge tillskott, för mer information kan man gå in på www.dodsonhorrell.com

Det är ett fullfoder, men man kan ju kombinera det med annat. Att räkna ut en foderstat är också viktigt, så det vore bra om du hade en höanalys?

Mvh Huntress :) (Angående glucosamin etc. så ger jag Bioglucomin till min häst, och det fungerar utmärkt. Det kan du köpa på de flesta ridsportbutiker).
 
Sv: fodet till gammal häst?

jag har ingen höanalys alls för tillfället. dom får lite olika grovfoder, färskt då de inte är för blött för att skörda, ensilage (ganska energirikt) på moron/kväll och hö på dan så... (de har igentligen tillgång till nåt slags hö hela tiden)
men bioglucominet fick jag tips om av en kompis oxå så det tänkte jag pröva.
annars är han riktigt rund om magen och har ännu de flesta musklerna kvar så mera massa behöver han inte....
 
Sv: fodet till gammal häst?

Vad kostar en säck Sixteen Plus och hur mycket innehåller den? Jag hittade inget om det på deras hemsida. Var i Sverige finns det att köpa?
 
Sv: fodet till gammal häst?

Det brukar ta ett par dagar efter installning innan dom piggnar till då de ha fått sova ordentligt och ätit upp sig + de goda foderråd du fått här så kommer orken tillbaka.
 
Sv: fodet till gammal häst?

Nu har jag fått lite info om Sixteen Plus: en säck innehåller 20 kg och kostar ca 200 kr
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 074
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 544
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp