Fodervinäger

Sv: Fodervinäger

På människa funkar syrliga livsmedel (vinäger, citron m fl) i korthet så här:

Syran sänker PH-värdet i magen vilket hämmar ett enzym som spjälkar kolhydrater. Detta gör att det tar längre tid att omvandla stärkelse till glukos vilket i sin tur medför att mängden frisatt insulin minskar och att fettförbränningen optimeras.

Eftersom min utbildning, kostrådgivare, enbart var inriktad på människa så kan jag inte säga hur det fungerar på häst och om det är rimligt att samma effekt kan uppnås.

Sv: Fodervinäger

Nu har jag varit och inhandlat äcv på Ica .
När jag kom hem så hade jag ett trevligt meddelande frånen "bukekompis" med info var i skåne man kan köpa det . Uppenbarligen på alla hästfoder ställen ! Så det var bra för min häst ! Köper större dunk i morgon !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 529
Senast: Badger
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
835
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur