Fodervinäger

Hambo

Trådstartare
Min valack är dålig i magen ( fortfarande ) min fodervinäger är slut och jag får inte tag i nån ny . Kan jag använda "vanlig" äppelcidervinäger som man köper i butik ? Enda skillnaden är väl bara att det är renare och Dyrare ??

Hej från Hambo

Sv: Fodervinäger

Min valack är dålig i magen ( fortfarande ) min fodervinäger är slut och jag får inte tag i nån ny . Kan jag använda "vanlig" äppelcidervinäger som man köper i butik ? Enda skillnaden är väl bara att det är renare och Dyrare ??

Hej från Hambo
Varför ger du en häst med dålig mage (eller vilken häst som helst) vinäger?

Om den inte har varit sjuk innan så.....

http://www.jnsweden.se/shop/pdf/15-3035.pdf

Javars, man säljer den enligt ovan specifikation och det brukar faktiskt hjälpa beroende av problemet. Och nu nämner ju inte Hambo något mer än att hästen är dålig i magen, och det kan den vara på många sätt.;)

Man måste inte tro på ngt bara för att det finns i tryck.

Vad finns det för ngt som stöder företagets skrift?

Sockerpiller kan också hjälpa.

Vinäger sägs sänka GI värdet på den mat man intar. Den har en viss effekt mot urinvägsbesvär av lättare grad.

Tack för era svar och funderingar .
Vinäger hjälper mot dåliga magar .
Har svårt att ta mig till hks, menlätt tt ta mig till ica .

Hej från Hambo

Vinäger sägs sänka GI värdet på den mat man intar. Den har en viss effekt mot urinvägsbesvär av lättare grad.

Var har du läst det?

Min erfarenhet av foder till hästar är att mkt uppenbarligen går att sälja bara man hittar på tillräckligt bra argument. Om det sedan stämmer med verklighetn tycks inte vara lika intressant.

Det är möjligt att vinäger är bra men jag vill i så fall se en vetenskaplig källa till detta - inte lite information från de som ska tjäna pengar på produkten.

Det finns en tråd här där det står att IR ger upphov till en försurning i kroppen och nu påstår du att man ska ge sur vinäger för att sänka GI värdet. :crazy:

Jag får vara hur besvärlig som helst men jag är inte så --- att jag tror på allt.

Man måste inte tro på ngt bara för att det finns i tryck.

Vad finns det för ngt som stöder företagets skrift?

Sockerpiller kan också hjälpa.

Kanske kan sockerpiller hjälpa men har aldrig provat det, däremot har vi kört fodervinäger till eksemhäst som haft en instabil mage med mycket bra resultat.

Numera tar jag till probiotica i preventivt syfte, så nu är det länge sedan.

Modegrej ?
Det beror på... jag blev rekommenderad det av vet för 20 år sedan och det var det enda som hjälpte till min häst (dålig mage men en annan häst) Använder det även till min Eksemhäst, både att svampa av med när hon blivit svettig efter en ridtur samt att det lugnar "Kliet ".

Min häst som har dålig mage nu är, blev dålig i December pga att jag var tvungen att snabbt byta till Ensilage vilket han inte tålde .Efter 2 veckor hade jag möjlighet att byta tillbaka till det "vanliga" . Nåt stämmer fortfarande inte med hans mage, men han blir bra när han får fodervinäger .

Hej från Hambo

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2608

Citrusfrukter liksom vinäger är sura men verkar basbildande i magen.Jag äter mängder med citrusfrukter.

Hittade det här på nätet. FODERVINÄGER är en blandning av vinäger och jodföreningar.Bör finnas i hundens husapotek. Förebygger magåkommor,förbättrar näringsupptaget ,sänker ph-värdet i tarmen som ger minskad bakteriehalt,och hunden mår bättre. Hunden får även fastare avföring .

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2608

Citrusfrukter liksom vinäger är sura men verkar basbildande i magen.Jag äter mängder med citrusfrukter.

Hittade det här på nätet. FODERVINÄGER är en blandning av vinäger och jodföreningar.Bör finnas i hundens husapotek. Förebygger magåkommor,förbättrar näringsupptaget ,sänker ph-värdet i tarmen som ger minskad bakteriehalt,och hunden mår bättre. Hunden får även fastare avföring .

--------------------------------------------------------------------------------

Det kan knappast vara bra för en häst att få surare tarm och rubbad bakterieflora. Det är bla det som händer vid ett fånganfall.

Om det nu är så att vinäger verkligen påverkar tarmens pH.

PÅ vinägerpaketen står det ofta "ren äppelcidervinäger av livsmedelskvalitet". ÖB säljer literflaskor billigare än hööks...

Uppenbarligen så är det ju bra, MOT sura magar .
Magen stabiliseras .
I dag ska jag fylla på mitt förråd med Ren äc från Mataffären .

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 529
Senast: Badger
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
835
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur