Fodervärden hör inte av sig!

T

Tussilagon

Ja. Som rubriken lyder så skulle våran tik lämnas tillbaka i maj förra året eftersom hon inte gick ihop med våran dåvarande hund. Ägaren sa att hon skulle genast leta upp en ny familj, men inget hände. Det har redan från början varit väldigt dålig kommunikation mellan oss eftersom ägaren inte går att få tag på. Vi har mailat, ringt alla fem nummer som vi hittat, men inget svar någonstans. Inga av numrena fungerar. För ett halvår sedan ungefär hörde hon av sig, och sa då varför hon inte kunnat höra av sig tidigare. Hon frågade då om vi ville behålla vår hund, vilket vi såklart ville, och vi frågade om hon bara kunde skicka papprena på henne. Det fick vi aldrig något svar på. Fortfarande har hon inte hört av sig och nu har det gått snart ett år sedan vi först ville att hon skulle hämta hunden. Hon skulle egentligen bli tjänstehund, men nu verkar det ju inte som det blir så. Enligt vårat avtal så ska hon hämta hunden efter högst 18 månader, vilket det har gått nu.

Vad händer om vi inte får tag i ägaren? Blir hon våran efter en viss tid eller hur fungerar det? Jag vet inte vad jag ska göra längre.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Det är väl du som är fodervärd?
Eftersom ägaren inte hört av sig så är det bara att behålla hunden, ägaren kan inte hämta den om ni inte är med på det, vill ägaren ha hunden så får det gå via domstol o då forlorar ägaren med största sannolikhet. Ett bra sätt att få slut på dylika situationer är att kräva ägaren på ersättning för kost o logi för tiden sen den skulle ha hämtats, 150 kr dygn är ett bra riktpris.

Fö så låter det inte som ni har ett fodervärdsavtal, att vara fodervärd innebär att man har hunden som sin egen men att ägaren har rätt att ta två kullar på tiken o efter det övergår hon i eran ägo, eller senast vid 5 års ålder.
Alla andra avtal är hittapåavtal, om man inte är fodervärd åt försvarsmakten.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Tack för ditt svar!
Jo det är vi som är fodervärd åt hunden. Avtal har vi också, men det här är inte det du beskriver. Det är fortfarande ett avtal från SKK, men våran hund skulle bli tjänstehund efter att hon blivit tillbaka lämnad så det är inte samma villkor som gäller för henne och avelshundar. "SKK:s låneavtal för tjänstehund till samhällstjänst" står det.
Uppfödaren är en privatuppfödare, men som brukar sälja sina hundar till försvarsmakten.
Jo vi har tänkt så hela tiden att vi ska behålla henne, men hur blir det med papper etc då? Hon är registrerad i kennelklubben och då måste väl ägaren skriva på papper också?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Vet inte om jag riktigt är med i det du skriver.

Men det står inget då om att inte hunden blir en tjänstehund så tillfaller den er? Eller om att om inte hunden hämtats inom dessa 18 månader så tillfaller den er?

Ja jag kan inte detta, men tänkte ifall det står något sådant.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Nej det står ingenting sånt. Det står bara att ägaren ska hämta hem hunden efter 12 - 18 månader.
Men sen så skrev vi ju till ägaren och sa att vi inte kunde ha kvar hunden, eftersom hon inte gick ihop med våran förra hund. Och enligt punkt 3 i vårat avtal då så är ägaren skyldig att hämta hem hunden om vi inte kan ha kvar henne. Det var alltså detta som hände i maj, när ägaren sa att hon "genast" skulle leta upp en ny familj. :confused:
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Gud så rörigt.

Vill ni ha kvar hunden nu eller ska ni lämna tillbaks den och ni får inte tag på uppfödaren ?
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Nu vill vi inget hellre än att ha kvar henne. Vår andra hund bor hos min moster nu så det har löst sig. Så nu är problemet att hon inte går att få tag på, varken genom mail eller telefon. Hemsidan för hennes kennel finns heller inte kvar...
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Nu vill vi inget hellre än att ha kvar henne. Vår andra hund bor hos min moster nu så det har löst sig. Så nu är problemet att hon inte går att få tag på, varken genom mail eller telefon. Hemsidan för hennes kennel finns heller inte kvar...

Vet du, jag hade bara låtit det vara. Eftersom hon inte hör av sig så är hon helt klart inte intresserad.
Och skulle hon komma tillbaka så tror jag ni har rätten på er sida. Hon har inte hämtat hunden under tiden som det står i kontraktet osv och hon har inte gått få tag på.
Ja jag tror ni kan vara lugna och njuta ev er hund :)
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Tack så mycket för era svar!
Vi har hittat ett nummer till och funkar inte det så låter vi det bara vara. Men hur blir det med veterinärbesök, försäkring osv då? Vet inte ens om hon fortfarande har försäkring över huvud taget.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Du tecknar en försäkring på hunden och du tar hunden till vet och står för alla kostnader. Du kan betrakta hunden som din, eftersom den tid som ni hade kontrakt för har passerat och uppf. inte är kontaktbar/kontaktar er.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

delvis kl

Det kanske är jag som inte fattar, ohyggligt rörigt skrivet, men ägaren har alltså kvar alla papper på hunden. Då kan ju h*n dyka upp när som helst det passar och kräva den tillbaka. Eller?!
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Nej, kontrakt är kontrakt och det muntliga gäller lika väl som det skrivna (som dessutom löpt ut) Om det är så att uppf. har behållit stamtavlan så har hon brutit mot skk's regler.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Jag vet att det är rörigt skrivet, ber om ursäkt för det. ;) Men hela historien är intrasslad så det är inte det lättaste att berätta.
Men för att försöka göra allt klart, så har vi redan i maj förra året sagt upp kontraktet och då skulle hon hämta hunden. Det gjorde hon inte. Inte förrän i september, oktober någon gång hörde hon av sig och frågade om vi inte ville behålla hunden, vilket vi ville. Frågade då om hon kunde skicka papprena till oss och efter det har hon inte hört av sig igen. Hon har alltså kvar stamtavla och står fortfarande som ägare. Hon har inte ens svarat helt hundra på om vi verkligen får behålla henne.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

På tisdag bör du ringa skk och prata med de som sitter i ukk till en början. De kan råda dig om hur du ska göra med detta. Som uppfödare får man inte enligt skk's regler behålla stamtavlan när hunden flyttar, oavsett hunden säljs, ska ut på foder, delägarskap eller säljs på avbetalning.

Stamtavlan ska alltid följa hunden!
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Instämmer!
Uppfödaren ligger ganska risigt till hos SKK efter ett sådant agerande.
 
Sv: Fodervärden hör inte av sig!

Hade faktiskt ingen aning om att stamtavlan följde hunden. Ska ringa skk på tisdag så fort det går!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 192
Senast: Vicks
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp