Fodervärdar.. & uppfödare..

Gnist

Trådstartare
Vad anser ni att det rent praktiskt är bästa alternativen för tiken vid parning & valpning ?

Har haft fodertik förut, och hon parades hos hanhunden bodde sedan under dräktigheten hos mig och valpade här hemma i tv-rummet. Uppfödaren kom sedan och hämtade valparna, när de var 8 veckor, för vet.bes, vacc. &id-m innan leverans till nya valpägarna.

Under tiden valparna var här, så var det jag som skötte avvänjning, avmaskning, kloklippning osv

Det tycker jag är det absolut bästa alternativet för tiken.
Hur har ni som haft fodertikar gjort vid parning och valpning??

Sv: Fodervärdar.. & uppfödare..

Det vanligaste är att tiken bor hos uppfödaren från någon vecka innan beräknad valpning och tills valparna är stora nog att levereras. Som valpköpare skulle jag inte vilja att fodertikägaren hade hand om valparna om jag inte kände stort förtroende för denne. Det är uppfödaren jag köper valp av och av uppfödaren som jag förväntar mig hjälp att välja valp. Jag räknar också med att uppfödaren är den som känner valparna bäst och som sett hur de utvecklats under de första åtta veckorna. Det är ju uppfödaren som ska kunna svara på alla mina frågor sedan när jag ringer och undrar. Därför vill jag också att uppfödaren ska ha varit med på heltid från början.

Glömde att skriva in att jag föder själv upp hundar av samma ras, som på fodertiken ....

Om jag hade tagit en fodertik så hade jag velat att uppfödaren hade tagit tiken nån vecka innan valpning, men anledning av ansvaret. Det är ju dennes hund, så om något går snett vill inte jag behöva stå som ansvarig för det.

Som valpköpare känner jag att det kan kvitta, bara jag kan få samma kontakt med fodervärden som med uppfödaren och hon kan stå tillgänlig. När Loka föddes ringde uppfödaren mig när hon började föda, och berättade hela tiden hur det gick, samma sak hade jag gärna sett hon fodervärden då. Har fodrevärden fått ansvaret att ha en en foderhund så litar uppfödaren på denna och anser då förhoppningsvis att denna har nog kunskap att klara valpningen om så krävs.

Själv skulle jag inte vilja ha en fodertik, dels för att jag inte vill lämna hunden i från mig, dels för att jag inte kan bestämma fullt ut över hunden. Den hunden jag har nu hade det varit en fullkomlig omöjlighet att lämna bort för parning och valpning, hon klättrar på väggar om inte jag är med henne.

//E

Jag har haft fodertikar och då har dom alltid varit hos sin uppfödare för valpningen och under valparnas uppväxt fram till 8 veckors ålder.

Numera är jag själv uppfödare och jag vill naturligtvis ha valparna hemma hos mig, det är ju jag som ska sälja valparna och hitta lämpliga hem åt dom det kan man ju inte göra om man inte känner dom.

Men såg längre ner att du också är uppfödare då är det ju en annan sak. Jag har också haft en kull åt en annan uppfödare en gång men det är ju som sagt en annan sak. Det är ju inte ett vanligt förfarande vad jag känner till i allafall.

Den där typen av uppfödning är förbjuden av SKK! Det kallas bulvanuppfödning när fodervärden tar hand om valparna åt uppfödaren. Din uppfödare skulle troligtvis bli utesluten om detta kom fram :mad: Hoppas du fick pengar för valparna när dom senare såldes!

00000020.gif

Tror Inte det kan kallas för bulvanuppfödning, när tikägaren reggar valparna i SITT kennelnamn.....
Det var ju inte så att jag reggade valparna i mitt kennelnamn, sålde valparna och gav tikägaren pengarna....... (jösses)

Ringde faktiskt och frågade SKK medans jag skrev detta inlägg och här kommer svaret från SKK`s informationsavdelning:

"- Nej det är inte bulvanuppfödning, så länge som tikägaren är den som skriver på alla papper, reggar valparna i sitt kennelnamn och är den som sköter kontakten med ev. valpköpare"

Om du vill ringa själv och kolla så kan jag pmá telefonnummer och namn på personen jag pratade med.....

Alltså, jag fattade det som att det var DU som hade en annan uppfödares tik på foder och skötte om alla valpar som sedan reggades i tikägarens kennel trots att DU har tagit hand om hela kullen? När jag gick uppfödareutbildningen och läste juridik fick vi lära oss att fodervärden inte får ta hand om valparna åt uppfödaren för då är det inte uppfödare som fött upp valparna oavsett vilka papper som skrivs på. Detta var dock ca fyra år sedan...

Det jag menade med pengarna var att jag hoppas du fick ta del av pengarna med tanke på allt jobb du lagt ned åt en annan uppfödare... Varför reggades inte valparna i ditt kennelnamn istället eftersom det är du som egentligen "fött upp" kullen?

Druvan skrev:
Alltså, jag fattade det som att det var DU som hade en annan uppfödares tik på foder och skötte om alla valpar som sedan reggades i tikägarens kennel trots att DU har tagit hand om hela kullen?

Det var så och det är INTE bulvanuppfödning enligt SKK`s regler.. Är relativt vanligt förfarande om tikägaren och fodervärden bor långt ifrån varandra..

Druvan skrev:
Det jag menade med pengarna var att jag hoppas du fick ta del av pengarna med tanke på allt jobb du lagt ned åt en annan uppfödare...

Tikägaren tog bara en kull i stället för två...

Druvan skrev:
Varför reggades inte valparna i ditt kennelnamn istället eftersom det är du som egentligen "fött upp" kullen?

Då hade det defenitivt varit bulvanuppfödning.....

Varför hade det varit bulvanuppfödning om du reggat valparna i din kennel om det är du som tagit hand om valparna?? Det har ingen betydelse vem som står som ägare till tiken (man lånar ju ofta in tikar från andra kennlar). Bulvanuppfödning är om valparna föds och växer upp i annat hem än hos den kennel dom registreras i! Det finns två orsaker till denna regel- dels för att skydda fodervärden så denna inte blir utnyttjad och sedan finns det även exempel på folk som är uteslutna ur SKK men ändå fött upp ett gäng valpar hemma och sedan reggat dom i en annan kennels namn för att fortfarande kunna hålla på med uppfödning... Om detta inte är bulvanuppfödning- vad är då bulvauppfödning anser du?

Bulvanuppfödning = annan än tikägaren registrerar valparna i sitt kennelnamn och utger sig för att vara uppfödare, när det i själva verket är tikägaren, som tar hand om pengarna!! Dvs att någon är frontfigur åt en (oseriös) Uppfödare, som av en eller annan anledning Inte kan/får registrera valpar själv.....

Som fodervärd, så Får jag INTE ta en valpkull före tiken är 5 år om inte jag och tikägaren kommit överens om annat som vi skrivit in i kontraktet.. I detta fallet, så hade vi kommit överens om att det bästa för just denna tiken var att få stanna i sin hemmiljö och föda sina valpar.. Dels pga avstånd och dels pga just denna tikens välbefinnande

Och fortfarande, så kan du få telenr och namnet på personen jag pratade med på SKK..
Du får ju ursäkta att jag tror mer på SKK än på dig..... :smirk:

Ok, det första håller jag med om men vi fick även lära oss att det ni sysslar med också innebär bulvanuppfödning (vi hade en lektion som särskilt handlade om fodervärdskap och jag har själv en hund utlånad på foder). Men visst kan jag ha fått lära mig fel!! Tycker hur som helst att det är fel när fodervärden blir utnyttjad på detta sätt. Då kan man ju ha tikar utplacerade lite var som helst och aldrig behöva bry sig i födslar och omvårdnad av valparna- bara håva in pengarna :o

Utnyttjad är väl fel ord? Väljer man att ta en fodertik så vet man ju vad som gäller. Gillar man inte att tiken ska få två kullar och att det krävs lite extra runt denna tid så får man helt enkelt spara pengar och köpa en hund istället för att få en.

Sedan hoppas jag att man har kommit överens om var hunden ska få valparna någonstans innan man tar hunden på foder.

Min kompis har en fodertik och där valde de att hon skulle ha valparna hemma, då tiken skulle bli minst stressad över att behöva resa långt och bo i ett "främmande" hem. Det blev en kostsam valpkull, då uppfödaren stod för allt (som de ska) och utöver det betalade en ersättning för att min kompis skulle få kompensation för utebliven lön.

Den kullen gick nog back rejält, men ändå valde de att göra om det på nästa kull. Då är det seriös uppfödning! Kombinationen och tikens välbefinnande är prio 1.

Detta är inte bulvanuppfödning, men man måste informera valpköparna att de har föds och växt upp hos någon annan än uppfödaren.

Nu avstod ju "min" tikägare en valpkull, för att jag hade tiken hemma över valpning ...
Dvs tiken övergick i MIN ägo tidigare än vid 5 år...
Lite snabbt räknat .. 5 valpar a´8000:- = 40 000:- minus utgifterna för valparna= ca 32 000:-, som tikägaren inte fick in på denna tik, eftersom h*n aldrig tog andrakullen...

GaurdianAngel skrev:
Gillar man inte att tiken ska få två kullar och att det krävs lite extra runt denna tid så får man helt enkelt spara pengar och köpa en hund istället för att få en.

Ja, men detta extra som krävs i samband med valpning och skötsel av valparna ska ju tikägaren ta hand om och inte fodervärden!! Tycker det är mycket oetiskt att låta någon annan lägga ned själ, hjärta och engagemang i en kull som sedan registreras och genererar pengar till dig själv!

I detta fallet avstod dock tikägaren ytterligare en kull som kompensation så detta låter mera ok.

Kände mig INTE utnytjad eftersom detta var vad vi kommit överens om INNAN parning & valpning. I gengäld kunde jag ju ta min första valpkull på tiken betydligt tidigare än vid 5 års ålder..Vilket för mig var en bra "deal"

Senast ändrad:

GaurdianAngel skrev:
Väljer man att ta en fodertik så vet man ju vad som gäller. Gillar man inte att tiken ska få två kullar och att det krävs lite extra runt denna tid så får man helt enkelt spara pengar och köpa en hund istället för att få en.

Vet du vad det kostar att importera en hund, med toppstam ???
Då tycker jag att ett schysst fodervärdsavtal, med en seriös uppfödare är ett bra alternativ, för oss "små" uppfödare....

Senast ändrad:

Gnist skrev:
Vet du vad det kostar att importera en hund, med toppstam ???
Då tycker jag att ett schysst fodervärdsavtal, med en seriös uppfödare är ett bra alternativ, för oss "små" uppfödare....

Jodå, det vet jag.

Mitt inlägg skrev jag bara om foderavtal i allmänhet. Hade inget med ditt "fall" att göra.

Men man blir förvånad över att folk med foderhundar klagar så mkt generellt. Har man ett avtal skrivet så gäller ju det. Gillar man inte avtalet så antar jag att man inte har tagit emot hunden.

Tycker inte att fodervärdar gnäller speciellt mycket...Inte de jag känner iaf..

Liknande trådar

Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: Midlingur
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 363
Senast: Laa
·
Hundavel & Ras Har en snart 9 månaders spanielpojke. Allt funkar jättebra förutom ensamhetsträning som vi jobbar på men som han inte tycker om alls...
Svar
15
· Visningar
3 173
Senast: Disen
·
H
Övr. Hund Detta är ett lånt inlägg, hoppas nån orkar läsa igenom och ta sig tid att svara. Jag tar ett anonymt nick då detta är känsligt och jag...
Svar
14
· Visningar
2 018
Senast: heltlost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur