Fodervärd sålde annan persons häst

Sv: Fodervärd sålde annan persons häst

(Ridsport)
En 19-årig fodervärd har dömts till 60 dagsböter för att, utan tillstånd, ha sålt en annan persons häst.

Läs mer...

Man slutar då ALDRIG att förvånas av hur folk kan bete sig,gentemot en annan männinska!!!Tur att hästen har kommit tillbaka till sin ägare och att detta blev ett bra slut.60 dagsböter,tycker jag själv är för lite...borde fått fängelse!!!

*kl*

Bra att det blev straff för FV! Ursh att bete sig sådär.
Dock kan jag så här utan att ha all fakta tycka att det var ojust att anklaga köparen för häleri, eller iallafall säga att köparen borde vetat att hästen var stulen. VEM köper en stulen avdankad travare??? Det finns ju så många travare som skänks bort så att köpa en stulen är ju inte ens första val.

Men det kanske fanns omständigheter kring det hela.

FV kan ju inte ha haft ägarbevis eller stå registrerad som ägare = finns skäl att misstänka att allt inte står rätt till.

Å andra sidan är det många travare som inte är reggade på sina ägare.

Och ägarbevis, Kan (säger inte att det var så) ha sagts att FV inte hittade pga exvis flytt.
Pass saknar månag hästar idag och säljs billigare då.

Jag säger inte att det är så men tycker att det var synd om köparen att denna blev anklagad.
Som sagt, VEM köper en stulen avdankad vbls travare???

Å andra sidan, det kanske fanns en orsak de inte skrev om...

Senast ändrad:

Herregud! :crazy:
Förbaskade flickunge! :mad: Och hur 17 kan köparen köpa en kuse där inte ens säljaren är registrerad som ägare? :confused:
Det är verkligen hur som helst med dessa pensionerade travare!

Var någonstans står det att hästen var stulen? Allting är inte bara svart och vitt, det kanske finns en bra förklaring till allt.
Det är väl inte så ovanligt att en del människor dumpar sina hästar hos sk fodervärdar.
Tjejen ifråga kanske hade försökt att bli av med hästen genom att lämna tillbaka den men inte fått det och till sist inte funnit något annat alternativ än att sälja den vidare? Hon kanske inte klarade av hästen?
Det är nog heller inte ovanligt att man inte skriver något avtal när det gäller de sk avdankade värdelösa travarkrakarna det är så synd om. Kan tala om att vi fick en sån en gång i tiden helt gratis och det skrevs inga papper. Det var en liten rätt kraftig häst snäppet över ponny och helt frisk och fin, den skulle till slakt för att den just var så liten.
Den lilla fina pärlan till häst hade vi i sex år och kunde sälja den sedan för en mycket bra peng när dottern hade växt ur den. Gjorde vi också oss skyldiga till häleri tro? Det finns snikna hästägare också som först "ger" bort sin häst och sedan ångrar sig när en kompis är villig att betala en femhundring för hästen och då hämtas hästen illa kvickt från den som "fått" hästen, har varit men om det också.
Hur kommer det sig att så fort det handlar om travare så är folk så fördomsfulla mot både de som äger och de som köper travare? Sluta döma dom människorna på förhand. Jag skulle mer än gärna ta mig an en gammal travare om jag hade möjlighet. Min nästa häst kommer definitivt att bli en sådan och det kommer nog att ske inom en snar framtid eftersom min gamla trotjänare till islänning är på väg att lägga av.
Blir bara så arg när jag ser den negativa tonen i alla inlägg som handlar om travare.

Det var ju fodervärden om slutade höra av sig och ägaren sökte upp henne och hon ljuger om att hästen är död!

Ägaren ville hitta en fodervärd och kom i kontakt med 19-åringen som fick ta hem hästen på prov några månader. Det skrevs inget avtal och ägaren lämnade heller inte hästens pass till fodervärden.

Uppgörelsen fungerade bra i fyra månader men när fodervärden slutade att svara i telefon åkte ägaren ut till gården och fick då beskedet att hästen var död. Den hade blivit skuren i hagen och angreppet var polisanmält enligt fodervärden. I stället visade ägarens forskning att hästen sålts för 2 000 kronor till en 30-årig kvinna.

Eeeeh... Varför skriver du det till mig övht?

Jag kan inte se någonstanns att mitt inlägg var fördomsfullt?

Och det stod att hästen var stulen eftersom fv lurade ägarna att den var död, men egentligen sålt den.

/Sammet, ägare till 2 avdankade travare...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports krönikör Christel Behrmann tänker tillbaka på 60-talet, då hon började rida och villkoren för hästarna och sporten var helt...
2
Svar
36
· Visningar
2 447
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 356
Senast: Cina B
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En 55-årig man åtalas för grovt vållande till annans död efter att flera hästar skenade på Djurgården i Stockholm i somras. Flera...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama