Sjuan

Trådstartare
Hejsan ,

Min häst har vart jätte dålig i magen dom 2 senaste veckorna. Han får 2dl torr betfor, som jag såklart blötlägger, havre och fri tillgång på Hö i hagen och 5,5 kg på kvällen i boxen.

Funderar nu på om de kan va betforn som kan få honom och bli så dålig? Och om man ska göra ett foder byte?

Tacksam för svar.

// carro

Sv: Foderval

Min dotters lilla ponny blev sjuk av betforn, vi byte ut den mot en skopa blötlagd kli om dan istället, testa att ta ut betforn ur foderstaten en period och se om han blir bättre, om inte kan du ju försiktigt vänja in honom på betforn igen. Lycka till :)

Okey tack :) men tycker du att jag ska gå över till kli då eller bara köra utan?

Hejsan ,

Min häst har vart jätte dålig i magen dom 2 senaste veckorna. Han får 2dl torr betfor, som jag såklart blötlägger, havre och fri tillgång på Hö i hagen och 5,5 kg på kvällen i boxen.

Funderar nu på om de kan va betforn som kan få honom och bli så dålig? Och om man ska göra ett foder byte?

Tacksam för svar.

// carro

Började du ge betfor för två veckor sedan? Eller har han fått det sedan en längre tid? Har han fått det länge behöver det ju inte vara betforn som är felet.

Började du ge betfor för två veckor sedan? Eller har han fått det sedan en längre tid? Har han fått det länge behöver det ju inte vara betforn som är felet.

Han har fått betfor i typ 4-5 år så länge förra ägaren hade honom.
Nä tänkte på de jag med. Men kan inte riktigt komma på vad de annars kan vara?

Hur ligger höet i hagen, är utfodringsplatsen torr? Äter de blött gräs i hagen också?

Hur mycket äter han i förhållande till uträknat näringsbehov? Överutfodring av protein kan ge lös mage.

Hur är avmaskningsstatusen?

Har ni bytt grovfoderparti nyligen?

Går det någon magsjuka bland hästar i trakten?

Jag har svårt att tro att 2 dl betfor är orsaken till magproblemen.

Uppe hos oss är det likadant, fast det är lera de får i sig. Ofta lera som håller en massa vatten. I små hagar är det ofta ganska mycket bajs och kiss i lervattnet.

Hur ligger höet i hagen, är utfodringsplatsen torr? Äter de blött gräs i hagen också?

Hur mycket äter han i förhållande till uträknat näringsbehov? Överutfodring av protein kan ge lös mage.

Höet i hage är i en foderhäck så hört ligger torrt. Finns dock en massa gräs osv i hagen eftersom de är varken frost eller snö ute.

Han avmaskades för mer än 3 månader sedan och har blivit "frisk" från mask efter de.

Hans hagkompisar och en annan häst är också väldigt dåliga ibland men inte just nu.

Ja känns lite konstigt men har ju läst lite och dom kan tydligen bli dåliga bara så..

Senast ändrad:

Höet i hage är i en foderhäck så höt ligger torrt. Finns dock en massa gräs osv i hagen eftersom de är varken frost eller snö ute.

Han avmaskades för mer än 3 månader sedan och har blivit "frisk" från mask efter de.

Hans hagkompisar och en annan häst är också väldigt dåliga ibland men inte just nu.

Ja känns lite konstigt men har ju läst lite och dom kan tydligen bli dåliga bara så..

Prova att ta bort allt kraftfodret i ett par dagar och se om det blir bättre, eventuellt även en del av grovfodret. Ibland behöver magen få vila lite när den är i obalans.

Om grovfodret är väldigt finstråigt kan de behöva lite halm att tugga på också.

Prova att ta bort allt kraftfodret i ett par dagar och se om det blir bättre, eventuellt även en del av grovfodret. Ibland behöver magen få vila lite när den är i obalans.

Om grovfodret är väldigt finstråigt kan de behöva lite halm att tugga på också.

Okey får prova de.

Har provat med att ge honom halm. men han äter de inte. inte ett strå. han sprider bara ut allt i boxen och gör de jobbigt att mocka :P hehe men har funderat på de.. men vill ju gärna att han ska äta de också då.

Obalans i tarmsystemet är väldig svårt att göra nåt vettigt åt. En häst har miljoner bakterier som lever i balans i magen. Men ponera att det är 100 bakterier, då ska tex bakterie nr 17 vara dubbelt så många som bakterie nr 34, men bakterie nr 5 ska vara fem gånger fler än 17. Funkar det exakt så så har du balans.

Din häst har alltså en oblans, men 1000-kronors-frågan är ju då, vilken av alla bakterier den har för lite eller för mycket av. Det blir lätt tillskottsbingo, som nån skrev här på Buke.

Jag skulle ändå rekommendera att du provar en loppfrökur om det skulle vara så att hästen får i sig sand och lera. Tillgång till vatten är A och O vid krasslig mage.

Obalans i tarmsystemet är väldig svårt att göra nåt vettigt åt. En häst har miljoner bakterier som lever i balans i magen. Men ponera att det är 100 bakterier, då ska tex bakterie nr 17 vara dubbelt så många som bakterie nr 34, men bakterie nr 5 ska vara fem gånger fler än 17. Funkar det exakt så så har du balans.

Din häst har alltså en oblans, men 1000-kronors-frågan är ju då, vilken av alla bakterier den har för lite eller för mycket av. Det blir lätt tillskottsbingo, som nån skrev här på Buke.

Jag skulle ändå rekommendera att du provar en loppfrökur om det skulle vara så att hästen får i sig sand och lera. Tillgång till vatten är A och O vid krasslig mage.

Loppfrökur? Aldrig hört talas om.

Vatten har han såklart alltid tillgång till oavsett väder.

Tyvärr hörs det som om det finns något i den hygieniska kvalitén på foder eller foderhantering eftersom flera hästar då och då blir dåliga.
Kan som någon var inne på vara utfodringsplatsen, men det låter ju inte så i allafall inte den där ute. Då ligger närmast till hands att det är höet som inte är bra. Man kan inte själv se och lukta på hö om det har bra hygieniska värden eller ej. När vi kan se och lukta det själv har det faktiskt varit dåligt ganska länge.
En höst/vinter som den här när det varit både varmt och fuktigt är som gjord för att ge dåligt hö.

Loppfrön köper du på Granngården eller på nätet. Om du blöter upp loppfrön så bildas en slem runt skalen, det i sin tur hjälper tarmsystemet att skjuta ut sand och lera som ligger i tarmen.

Hästar brukar inte vara så förtjusta i "slemmet", själv så gör jag vanlig betfor, precis innan servering rör jag ner två dl loppfrö, då får jag allt det bra "slemmet" i magen på hästen.

Googla, det finns massor av info på nätet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25