Fodervärden vill ta föl på min häst

Bluebell

Trådstartare
Hej!

Min häst är för närvarande utlånad på foder en längre tid, till någon som jag har fullt förtroende för. Denne vill nu ta föl på min häst och det är något som jag känner mig helt ny på.

Bör jag få någon ersättning för att personen använder min häst till att få ett eget föl, hur bör villkoren se ut?
Vad bör jag tänka på? (alltså ej stoets ålder/hälsa osv utan mer avtals/tankemässigt)
Hur har/hade ni gjort och tänkt kring detta?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av avel alls och är nybörjare på området. Dock vet jag att en dräktighet alltid medför risker och det är då något som både min häst och jag eventuellt kan komma drabbas av.

Dela gärna med er av era erfarenheter!

/Bluebell :)
 
Sv: Fodervärden vill ta föl på min häst

Jag har lånat ston flera gånger för att ta föl när ägarna av olika anledningar inte själv kunnat det. Jag har aldrig betalt något för det utan det har varit vanliga fodervärdsavtal där jag har stått för allt för sto, betäckning och föl. Juridiskt när man skriver avtal brukar det viktigaste vara att det står i det vem som ska stå som uppfödare på fölet och vem som står för vilka kostnader. Brukar vara fodervärden i bägge fallen.
Tror att om man ska ersättning för att man lånar ut stoet så ska stoet ha ett väldigt högt avelsvärde, annars är det nog vanligast att det sker utan ersättning.
Det du ska tänka på innan du bestämmer dig för det ena eller andra är att det finns vissa risker med betäckning, dräktighet och fölning. Men det finns ju risker med att leva också man ju kan dö av det.....;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 740
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp