Fodervärd/stalltomte/stallhjälp

WaterLily

Trådstartare
Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken. ;) Jag har en fråga som jag funderar mycket kring, och jag undrar hur ni andra skulle tänka och hur ni skulle fundera kring en lösning.

Jag och min sambo funderar på att - om några år - flytta utomlands, för att arbeta i USA i ungefär ett år. Med i framtidsplanen finns också ett övertagande av hans släktgård, vilket gör att vi kommer att kunna (fortsätta) att ha hästarna hemma och bygga egna boxar och eventuellt en lösdrift på den gården.

Om vi åker utomlands ett år, så har jag lite svårt att hitta någon i familjen som är villig att ta hand om hästarna under den tiden vi är borta. Hästarna i fråga är en pensionerad c-ponny och en ettåring, så ingen av hästarna är ridbara och att skicka iväg dom till fodervärd är inte ett särskilt lockande alternativ. Därför funderar jag lite kring att anställa någon som helt enkelt tar hand om dom och ser till att dom har det dom ska. Släkt och familj finns runt gården och kan se till att hästarna har det bra, men det är just "slitgörat" som det vore bra om det sköttes av någon annan.

Tror ni att man kan hitta någon som jobbar 2-3 timmar per dag i stallet, och avlönas därefter? Eller hur skulle ni lösa det hela? Det finns inte ekonomi till att ha någon "heltidsanställd" när det bara handlar om två hästar, som dessutom eventuellt kommer att gå på lösdrift. Jag funderade lite kring att kanske hyra ut en av stugorna på gården och försöka baka in i hyresavtalet att hyrestagaren också tar hand om hästarna, mot att få en billigare hyra. Men då gäller det ju förstås att man verkligen får tag på rätt person.

Det här är än så länge bara spekulationer, eftersom utlandsflytten än så länge bara är på ett idé-stadium, och ligger några år framåt i tiden. Men jag är ändå intresserad av att höra förslag! :)
 
Sv: Fodervärd/stalltomte/stallhjälp

Skicka iväg åringen på lösdrift m jämnåriga o helinackordera ponnyn ngnstans. Måste bli billigare än o anställa ngn.
Ska du ha ngn som jobbar 3h/dagen, dvs 21h/veckan (ca 90h/mån) kommer det kosta dig knappa 20 000.-/mån m lön o sociala avgifter.
 
Sv: Fodervärd/stalltomte/stallhjälp

Jag bor så, hyr ett hus billigare mot att jag sköter hästar och andra djur (gör slitgörat då bland annat, som du kallar det ;) Och lite annat ströjobb när jag hinner) när det behövs hjälp med det, när de ska resa bort eller jobbar sent etc. Det fungerar bra och jag trivs med det. Jag kände dem sedan tidigare men det kan ju vara värt att annonsera om det kanske, eller fråga runt.
 
Sv: Fodervärd/stalltomte/stallhjälp

Ett alternativ är ju att hitta någon som hyr stugan och under året ni är borta bor gratis
 

Liknande trådar

Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 904
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ifjol separerade jag och i samband med det såldes gården och alla hästar utom en, min absolut finaste, raraste bästa vän. Hon har varit...
Svar
18
· Visningar
2 678
Senast: Jonaz
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 662
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring stallskötsel och ansvaret att se till allt funkar och att hästarna mår bra. Lite bakgrund till min...
Svar
2
· Visningar
1 352
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp