Fodertunna

Anine

Trådstartare
Ska gå över från färskfoder till torrfoder på min ena hund (pga magproblem) och iom det bytet behöver jag ju en ordentligt tätslutande tunna att förvara minst 7,5 kg mat (helst 15 kg). Är det någon som har några tips på vilken slags tunna som är bäst? Det bästa ahde varit en som gick in under en normal diskbänk. Men det är kanske önsketänkande? :D
Gör den inte det måste den stå framme, och då hade det inte skadat om den dessutom var estetiskt tilltalande...

Hur förvarar ni som ger torrfoder er mat?

Sv: Fodertunna

Roxer här på buke har en jättestor tunna från RC tror jag, den ser ut att vara avsedd för torrfoder så jag gissar att den bör vara tillräckligt tät.
Sen är det väl frågan om man vågar ha en tunna framme sådär, men vår matgalna vovve så skulle det inte förvåna mig om han skulle lyckas öppna den om han fick ett par timmar på sig i lugn och ro :angel:

Till hästarna har jag en sån där svart halvmjuk tunna, från Granngården eller Hööks, tycker att den borde kunna gå in under en diskbänk. Tror det står 20 kg på locket, men det beror ju på hur fluffig maten är :p

Jag har RC tunnor,dom är inte stöldsäkra för en större smart hund.
Så jag har också köpt hästtunnor,så svåra att ta sig in i att tom jag svär ett varv då och då :) (locket är mycket tait)

Tack båda två!

Ska kolla vad RC har. Men det är tunnor man får köpa då? Inte några sådana kampanjgrejer som man får när man köpt typ 100 säckar foder eller liknande? :D

Jag har två 4-kilos italienska vinthundar. De är visserligen spänstiga att hoppa och glada i mat. Men jobba för den det gillar de absolut inte, där går gränsen vid att möjligtvis hoppa upp på köksbordet och stjäla... ;) Så jag tror och hoppas att det ska gå bra!

IKEA har bra backar med ett lock som går att öppna på en del (ca 1/3 av det totala locket) och som passar i ett vanligt 60skåp. Har själv en tunna från Pedigree som fungerar jättebra om man ser till att locket kommer på ordentligt. Har en back också men inte IKEA då jag inte visste om den då. Vår back är en vanlig blå med lock med låsning av locket - köpt på Rusta/ÖB typ.

Pedigreetunnan fick vi på en utställning i företagets monter. Minns inte vad det var vi köpte men vi brukar inte handla så mycket på mässor så det kan inte varit något större i alla fall. Tuggben kanske? Osäker på om den går in under diskbänken dock.

Tänk på att inte hälla över fodret från säcken till tunnan, utan sätt säcken i tunnan så håller fodret bättre. Gäller speciellt om du har ett foder med hög fetthalt.

KL:
Tack för alla tips!
Köpte en sådan från Curver som var länkad innan länken plockades bort. Den var dock lite liten, men smidig. Ska hålla lite koll på utställningar om det finns några bra reklamgrejer :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hösten 2016 tog jag bort min förra hund pga höftproblem. Köpte ny hund i september 2017 och märkte ganska fort att hon va stel i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 476
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 816
Senast: Migo
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 856
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 435
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka