Har under mina år i staller och bland hästar inte funderat speciellt mycket över foder, jag har alltid varit av den sorten att jag fodrar efter hästens utseende. Har baserat foderupplägget på grovfoder, tänker att mycket grovfoder gynnar hästen då den får tugga större delet av dygnet. Sen har jag slängt på lite kraft om det känts nödvändigt, och det har fungerat bra. Eller, inga av mina hästar verkar ha tagit skada och alltid varit fina i hullet. Men nu harj ag börjat fudnera över foder och dess inverkan på hästen och deras kropp/organ och har insett att det är rena rama djungeln, det finns så otroligt mycket och av att bara försöka reda ut vad som är trovärdig information får mig att se rött, ännu värre blir det när jag försöker luska ut lite olika foderkombinationer till min D-ponny. Hon är den första häst jag haft som nog faktiskt får klassas som tjock..Vad hade ni gjort om ni hade en 14 årig D-ponny, korsning, knabstrupper & antagligen någon lite grövre ras. Går på fri tillgång på hösilage som är kraftigt. Ute cirka 10 h/dag i stora hagar och rör på sig en hel del. Rids 5-6 dagar i veckan, kan nog säga att hon rids normalhårt. Är åt det latare hållet.
Rent spontant, vad hade ni gett er ponny om det vore eran?
Rent spontant, vad hade ni gett er ponny om det vore eran?