Fodertillskott- bättre resultat?

S

saaara

ja vet en kille som ger sin häst 6 olika fodertillskott om dagen! Det är en stor häst som äter 9kg hö om dan, musli, hippoalfa o nu till tillskotten: olja, chevinal plus, mineraler, magnesiumtillskott, b-vitamin, biomag och en gång i veckan tokosel. Allt detta för att han (ägarn) tror att hästen ska göra bättre resultat i hoppningen o hålla bättre! Stämmer detta? Vad ger ni era hoppållar för x-tra saker? Tacksam för svar...
 
Sv: Fodertillskott- bättre resultat?

Tillskott är väl bra så länge de gör någon nytta och om hästen mår bra av det så är det väl bra! B-vit tex gör det ju ingenting om man ger eftersom hästen bara pissar ut det den inte behöver. Men att ge massa mineraler plus pellets är kanske inte bra om hästen får för mycket av. Men jag har ingen koll på hur mycket han ger eller hans hövärden...

Jag ger mina hästar olja, salt, mineraler, tokosel en gång i veckan och i vissa peioder får de proviva. Sen får de b-vit vår och höst.
 
Sv: Fodertillskott- bättre resultat?

saaara skrev:
ja vet en kille som ger sin häst 6 olika fodertillskott om dagen! Det är en stor häst som äter 9kg hö om dan, musli, hippoalfa o nu till tillskotten: olja, chevinal plus, mineraler, magnesiumtillskott, b-vitamin, biomag och en gång i veckan tokosel. Allt detta för att han (ägarn) tror att hästen ska göra bättre resultat i hoppningen o hålla bättre! Stämmer detta? Vad ger ni era hoppållar för x-tra saker? Tacksam för svar...

Oljan - behöver inte räknas som tillskott, kan lika gärna vara för att få upp MJ i foderstaten.

B-vitamin - tämligen onödigt spec den här årstiden om inte hästen har specifika problem

Biomag och magnesiumtillskott - Biomag ÄR ett magnesiumtillskott. Så där rä det dubbelt i så fall? Om foderstaten i övrigt saknar magnesium men inte resten så är magnesiumtillskott av godo och att tillföra det enskilt (dvs rent magnesiumtillskott) det bästa.

Tokosel - om selenbehovet inte täcks av foderstaten så är öven tokosel på sin givna plats, men man får hoppas att det har räknats på det eftersom hästen får mineralfoder med.

Chevinal plus faller under samma sak - om det täcker brister i foderstaten har det sin plats där.


JAG ger:

Valacken:
Hösilage
korn
Mineraler

Fosforbalans (ett fosfortillskott) - för att täcka underskottet på fosfor som är trots mineralfodret

ADE-vitamin eller ett komb foderjäst och vitaminpreparat. - Får mina fråm jul och till vårkanten varje år för att täcka de sjunkande vitaminhalterna i höet samt de minskade soltimmarna. Eftersom fodret inte erbjuder tillräckligt med vitamin får de det via tillskott.

Ledtillskott - för hans trasiga has.

Unghästen:
Hösilage
Krafft Rehab
Mineraler

Fosforbalans - samma anledning som valacken får

Dikalciumfosfat - För att täcka fosfor och kalkunderskottet som blir i totala foderstaten

ADE-vitamin eller kom foderjäst och vitaminpreparat. - Samma anl som valacken får

Just nu: Extra B-vitamin pga muskelskada
Just nu: Örter rek av equiatrikern

Om man VET varför man ger något, dvs t ex för att täcka en brist, så kan man ge sjutton tillskott om man vill (även om det känns tämligen onödigt då det borde finnas ett kombinationspreparat som funkar bättre). Däremot är det oftast IDIOTI att ge tillskott för boxgrannen gör det eller för att 'det ska vara bra'

Genom att ge mineraler plus selentillskott t ex kan man orsaka selenförgiftning. Genom att ge vitaminberikade mineraler OCH vitamintillskott så kan man få överskott av de fettlösliga vitaminerna och det är inte bra.
Och så vidare.
 
Sv: Fodertillskott- bättre resultat?

Mitt vbl får en herrans massa tillskott just nu. dock ingen hopphäst, utan distanshäst. Men varje tillskott har sin anledning.

Fosforbalans: För lite fosfor i foderstaten.
KopparJärn: Haft Järnbrist, ska äta upp denna dos och kollas igen.
Selen: För lite selen i foderstaten.
Salt: Får dagligen 40 gr, det dubbla efter svettning.
Ringblomma: Örter mot lungblödning/näsbld. Blöder lätt.
Hackaway: Samma
Nypon: Verkar stärkande på blodkärlen.

Hon har en uträknad foderstat, äter utöver detta hö. Fibergi Elit och Lucern Hack.

Vad gäller näsblodet så är hon kollad av vet flera ggr med endoskopi utan att dom kunnat ge en förklaring till blödandet. Ej hittat någon orsak. Ej blött sedan jag började ge örter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
L
Foder & Strö jag tänker gå över från pelleterat färdigfoder till att ge havre, lusern och hö bara. Ev. även betfor, men har fått höra att såna...
Svar
17
· Visningar
1 978
Senast: hopp_o_galopp
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046
Foder & Strö Hade kvällsfodring i stallet i helgen, ägarna var bortresta. Vanligtvis sköter de alla morgon o kvällsfodringar, samt blandar ihop...
2
Svar
21
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp