FoderstrupsfÖstoppning

R

rosita

min pålle fick foderstrupsförstoppning i går, han hade kommit lös i stallet och fått i sig torr betfor"mängder" mitt fel såklart.
Han fick knappt luft och det skummade runt mun och näsa. Jag skulle massera halsen och ta ut honom så att han fick springa, vet. fick ändå komma ut och han fick spola bort klumpen som fastnat, mängder med betfor och vatten forsade ur näsan, sen rann det ut massor med blod, det var väldigt obehagligt, vet sa att det var en allvarlig förstoppning,men att han skulle bli helt bra.
han verkar piggare idag, hostar lite,äter lite men har inte druckit eller bajsat.
Han fick ingen antibiotika vilket jag tycker verkar konstigt, han kan ju ha fått ner nåt i lungorna,
nån som varit med om detta, brukar det bli bra utan antibiotika, vad ska jag kolla efter?

Sv: FoderstrupsfÖstoppning

Usch det låter inte alls kul - hoppas din pålle snart mår bättre.
Det du ska hålla koll efter i första hand är att han äter, dricker och gödslar som han ska.
Sen är det bra att tempa honom - får han feber, kontakta veterinären, då ska han förmodligen ha antibiotika.

Tror de flesta veterinärer försöker att inte skriva ut antibiotika i onödan, det enda som det resulterar i är att vi snart står med en massa antibiotika resistenta bakterier..!

Men han kanske borde ha någon form för smärtsillande och inflammationshämmande såsom tex metacam?
Som kan hjälpa honom att kunna äta och dricka utan större smärtor?

tack för svaret, han verkar lite hängig, men tuggar isig gräset, ska hålla koll på honom så får vi se vad som blir av det, en sak är säker, ALLA dörrar kommer hädanefter att kollas NOGA innan jag går ut ur stallet!:crazy:

Det är obehagligt med foderstrupsförstoppning. Vi har alla våra kraftfodersäckar i en frysbox om vi någon gång skulle råka glömma att stänga dörren, dock får inte lucernsäcken plats.

Se bara till att han dricker, gödslar och får i sig mat så kommer han troligen återhämta sig :)

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Foder & Strö "Min" islandshäst, sto på 11 år, har varit lös i stallet i natt och mumsat i sig alla kraftfoderhinkar. Det var 5st hinkar...
Svar
11
· Visningar
8 786
Senast: spaderÄss
·
K
Hundhälsa Har en vuxen okastrerad han hund av stor ras 50kg+ som alltid varit frisk och kry, förutom lite småskador då och då men inget han inte...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: kramp
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka