Foderstrupsförstoppning

Karzta

Trådstartare
Min häst har hostat till och från och sen på självaste nyårsafton åker hon på en foderstrupsförstoppning. Sen får hon det typ varje gång hon äter. Finns det nån som kan ge mig lite råd. Självklart har en veterinär tittat på henne. Det är så jobbig att höra henne varje gång hon hostar upp dom här foder bollarna.:(

Sv: Foderstrupsförstoppning

Hej
Usch lider med dig. Min förra häst hade detta oxå att han hostade upp fodret, speciellt hö gick inte att äta. Jag blötlagde krafft i mkt vatten så han fick sörpla i sig det. Vet sa att hans tunga var inflammerad o dubbelt så stor. Så han fick penicillin, men det blev inte bättre. Vi åkte in till ATG hästklinik för att kolla honom. De sa att hans tänder var så dåliga att det inte gick att göra ngt åt det. Ändå har man raspat tänderna regelbundet men ack... Hans tandhalsar var framme o tänderna var olika höga ngr var ruttna m.m. De sa att så länge du kan ha han ute så går det bra men sen när han behöver hö... Så jag fick avliva min 25 åriga trotjänare i okt 2005.... snyft!! Efter ett 14 år långt förhållande.... Han var jätte pigg o fräsch för övrigt, fullt ridbar, så det tog emot!!! Det konstiga var ju att den vet jag tog ut kollade tänderna o sa att de var väldigt fina för hans ålder... hmm...
Hoppas att det är ett annat problem med din häst, något som man kan göra ngt åt. Lycka till

Blöt allt foder och låt henne äta från golvet. Det brukar hjälpa. Det är onaturligt för hästar att äta med huvudet högt, saliven måste rinna till och blanda sig med fodret när de tuggar.
Lycka till.

kullerbytta skrev:
Blöt allt foder och låt henne äta från golvet. Det brukar hjälpa. Det är onaturligt för hästar att äta med huvudet högt, saliven måste rinna till och blanda sig med fodret när de tuggar.
Lycka till.
Håller med kullerbytta! Jag har "transportkrubbor" som jag hänger på en stång som sitter långt ner vid golvet. Krubbans botten är ca 1 dm från golvet. Stången sitter tillräckligt för att hänga krubban i den utan att riskera att hästen fastnar med en hov. Går bra att använda en bräda eller nåt liknande. Skulle hästen lyckas placera avföring i krubban är den lätt att ta bort och rengöra...har dock inte hänt hos mig än;)

Jag blötlägger alltid fodret här samt att hästarna står på fri tillgång på grovfoder så dom kastar inte i sig kraftfodret.

Du har redan fått ett par bra tips.

Jag har sett att vissa hästar som ligger på en låg foderstat i kombination med lång utevistelse blir oerhört glupska och formligen kastar i sig maten när de kommer in och då haft återkommande problem med foderstrupsförstoppning.

Karzta skrev:
Min häst har hostat till och från och sen på självaste nyårsafton åker hon på en foderstrupsförstoppning. Sen får hon det typ varje gång hon äter. Finns det nån som kan ge mig lite råd. Självklart har en veterinär tittat på henne. Det är så jobbig att höra henne varje gång hon hostar upp dom här foder bollarna.:(

Jag har en häst med återkommande foderstrupsförstoppningar men det går att hålla dem borta rätt så bra.

Jag antar att du menar att den får det varje gång den äter kraftfoder och inte när den äter hö.

Mina råd:

- All mat ges på golvnivå
- Ge hö innan kraftfoder så att hästen inte är vrålhungrig när den äter sitt kraftfoder
- Aldrig ouppblötta pellets i någon form
- Kolla hästens tänder med jämna mellanrum
- Krossad havre är allra bäst men det funkar med helhavre också (för min häst)
- Låt hästen få veta att det är kraftfoder på gång en stund innan du ger det, så att salivproduktionen hinner komma igång ordentligt
- Du kan också lägga en sten i krubban när du ger kraftfodret. Då kan hästen inte vräka i sig på samma sätt genom att den hela tiden måste flytta på stenen för att komma åt maten.

Om din häst får problem varje gång den äter kraftfoder så ge inte kraftfoder på ett tag. Den är förmodligen så pass irriterad i strupen att den behöver vila och läka. Risken är annars att den får en så kraftig foderstrupsförstoppning att det blir riktigt akut och det är verkligen otäckt.

kullerbytta skrev:
Lycka till.

Det var smart, det har jag inte tänkt på.
Tackar för tipset

Ideaal skrev:
Jag antar att du menar att den får det varje gång den äter kraftfoder och inte när den äter hö.

Hon får det också när hon äter hö.
Kraftfodret är alltid uppblött samt att jag vattnar på höet.
Veterinären har nyligen raspa tänderna

Karzta skrev:
Sen får hon det typ varje gång hon äter. :(
hur lindriga foderstrupsförstppningar finns det? min häst fick det en gång, och då var det nära, mycket nära att hon dog..:(

Fippel skrev:
hur lindriga foderstrupsförstppningar finns det? min häst fick det en gång, och då var det nära, mycket nära att hon dog..:(

Som min häst börjar tugga, hålla på med tungan, sen försöker hon hosta upp det.
Ibland hör man att det är tvär stopp, men då får man rycka in.

Darby skrev:
Du har redan fått ett par bra tips.

Jag har sett att vissa hästar som ligger på en låg foderstat i kombination med lång utevistelse blir oerhört glupska och formligen kastar i sig maten när de kommer in och då haft återkommande problem med foderstrupsförstoppning.

Håller fullkomligt med dig......fri tillgång till hö ute............
Om hästen är glupsk, lägg i en stor sten på 10 - 15 cm i krubban så förhindrar det att det blir så glupst.
Eller ge hö före kraftfoder, en liten giva på 1 kg tex.
Lotta

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 285
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar