Sv: Foderstrupsförstoppning
Karzta skrev:
Min häst har hostat till och från och sen på självaste nyårsafton åker hon på en foderstrupsförstoppning. Sen får hon det typ varje gång hon äter. Finns det nån som kan ge mig lite råd. Självklart har en veterinär tittat på henne. Det är så jobbig att höra henne varje gång hon hostar upp dom här foder bollarna.
Jag har en häst med återkommande foderstrupsförstoppningar men det går att hålla dem borta rätt så bra.
Jag antar att du menar att den får det varje gång den äter kraftfoder och inte när den äter hö.
Mina råd:
- All mat ges på golvnivå
- Ge hö innan kraftfoder så att hästen inte är vrålhungrig när den äter sitt kraftfoder
- Aldrig ouppblötta pellets i någon form
- Kolla hästens tänder med jämna mellanrum
- Krossad havre är allra bäst men det funkar med helhavre också (för min häst)
- Låt hästen få veta att det är kraftfoder på gång en stund innan du ger det, så att salivproduktionen hinner komma igång ordentligt
- Du kan också lägga en sten i krubban när du ger kraftfodret. Då kan hästen inte vräka i sig på samma sätt genom att den hela tiden måste flytta på stenen för att komma åt maten.
Om din häst får problem varje gång den äter kraftfoder så ge inte kraftfoder på ett tag. Den är förmodligen så pass irriterad i strupen att den behöver vila och läka. Risken är annars att den får en så kraftig foderstrupsförstoppning att det blir riktigt akut och det är verkligen otäckt.