Foderstrupsförstoppning - vad händer sen

SoffiProppi

Trådstartare
Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och rolig kompis. Inhalerade 0,5 kg vattnad muesli som satte sig som ett lock i halsen.

Ringde veterinär direkt och 1,5 timmar efter stoppet var vi igång och slangade. Dock tog det över 3 timmar innan vi fick bukt med stoppet, sonden fick vi ta ut och in ett par gånger och hästen fick kraftigt näsblod. Fick rådet att svälta i ca 18 timmar, smyga igång med blött hö första dagen, sen vattna allt hö i tre dagar men sen skulle allt vara fint att börja gå över på vanligt.

Lite nojig som man är har jag övervakat varje mål mat sen i onsdags…

Hur orolig behöver man vara? Vad har ni fått för eftervårds-råd? Hur har det gått för era hästar som blivit sondade?
 
Jag fick liknande men viktigast hålla koll på tempen någon dag pga sondning. Mina ponnys verkar aldrig tugga sin mat så det är helt slut på torr mat nu, gräspellets har varit boven båda gångerna som de fått tillsammans med mat som legat i blöt 😅

Jag försöker bara att då ge blöt mat (lusernhack häller jag bara vatten över vid fodring, gräspellets låter jag falla sönder) och inte ha en för stressig fodringssituation. I perioder är de kräsna och då brukar det vara bättre att de får äta ihop för att peta i sig allt men när de har bra aptit äter de var för sig. Speciellt min häst är känslig för det så man får se från dag till dag hur han vill ha det.
 
Mycket viktigt att hålla koll på temp och ev hosta eller näsflöde en period efteråt. Om stoppet tar lång tid att häva finns risk för aspirationspneumoni, d v s lunginflammation orsakad av att foderrester hamnat i luftvägarna. Och ge endast blöt mat en tid efteråt.
 
Ja, han är tempad flera gånger dagligen men har hittills varit normal. Dock tycker jag ibland han verkar irriterad när han äter 🤔

Han har sen igår varit ute på sitt bete igen med kompis men vi kommer behöva stödfodra snarast och är såklart orolig att mat ska kunna fastna igen med torrt hö 🥺 hatar att inte veta ifall det blivit någon skada på foderstrupen som kan påverka.
 
Finns det risk för nån typ av skada när det är blötlagt i för mycket vatten.
Ser ibland att man ger hästen soppa så hästen inte vet om den ska dricka eller försöka äta.
Då kan dom frusta och mat kommer ur näsborrarna.
 
Den hästen jag hade som fick det fick de inte igen. Hon var inte van vid så mycket mat o vräkte i sig o satte grovfoder (fint) i halsen.
Gav från nät ett tag tills hon förstod att ”här får jag mat” och sen alltid grovfoder först när de kommer in från hagen och SEN kraft.

Distriktarn ville jag skulle åka till klinik dagen efter och spelade på mitt samvete genom att säga ”bryr du dig om hästen åker du till klinik imorgon o kollar strupen”.
Ringde då min vanliga veterinär o han sa då att även om de ser de finns ett ärr eller skada gör de inget åt det.
 
Om de får upprepade foderstrupsförstoppningar kan ärrbildningarna göra att de får det oftare. Jag stod i samma stall som ett litet fullblod stod som fick problem, till slut kunde han inte ens beta färskt gräs utan att sätta i halsen och det slutade med avlivning. En annan jag kände fick foderstrupsförstoppning av en handfull lucernpellets som gavs ur handen. Trots transport in till Ultuna kom han aldrig hem igen.

Jag är väldigt nojig när det gäller pellets och betfor, ger aldrig ens müsli torrt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 703
Senast: Luleå
·
Hästvård Denna tråden passar på både foder och hästvård, men kör här. Min väns häst hade foderstrupsförstoppning för någon vecka sen, vet...
Svar
9
· Visningar
2 261
Senast: skuggan_
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 422
Senast: TantEster
·
Hästvård Mini har nu fått foderstrupsförstoppning för andra gången, så på onsdag bär det av till klinik för att kolla så det inte blivit en ficka...
Svar
5
· Visningar
1 609
Senast: korneva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp