Foderstatsuträkning med lågt fosfor i höet!

tipex

Trådstartare
Har nu räknat på pållarnas foderstat, skit jobbigt att få till! Ca halten i höt är skyhögt jämfört med P halten, ställt till med stora problem för mig. Skulle vara tacksam om jag kunde få lite feedback av kunniga och ev. annat förslag på upplägg av foderstaten.
Höets värden:
ts84%
smbrp 60
MJ 7,9
Ca 4,1
P 1,6

Så här ser mitt "förslag" ut: Häst nr:1 Halvblodssto 3,5år, vikt 490kg enl. hööks viktband. lätt mot norm. träning. stall natt och hage dag. norm. mot lättfödd.
8kg hö, 0,5kg kli, 1kg havre

Häst nr:2 vbl travare 9år, vikt 470kg enl. viktbandet, promenadridning ca:3ggr/vecka. Stall natt och hage dag. norm. född.
6,5kg hö, 0,5kg kli, 0,5kg havre

Båda står på spån, kan jag ge halm för tuggbehov även om det inte är analyserat? Får även morötter och äpplen som jag inte räknar med.

Tacksam för svar/jenny

Senast ändrad:
Sv: Foderstatsuträkning med lågt fosfor i höet!

Utan att räkna på det eller så, så tänkte jag tipsa dig om fosforbalans om du inte får fosforbehovet täckt med den mängden.
Annars så är det så att det gör inget om kalciumet är högt mot fosfor, bara det inte är tvärtom.

Jag orkar inte räkna för tillfället. Men krafft miner vit har en calcium/fosfor-kvot som passar hö med en hög kvot. Vet ju inte om det passar ihop med de andra värdena, men värt att kolla!

Räknade i ngt program på nätet och det skrek att det blev för högt värde. Men samma program sa åt mig att dra ner på krafftfodret och öka på höt för att få lägre mängd smbrp. Då kommer i princip allt från höt, men jag har läst ngn stans att det inte gör ngt ifall det blir för mkt så länge det kommer från grovfodret!
/jenny

Det är ju rätt mkt ca i den med, jag använder hellre kli i det fallet så får jag in en aning mer energi oxå. Skulle kunna räkna på det men det står inte om det är siffror per kg eller ngn annan viktenhet på deras hemsida.
/jenny

Stämmer att om smrp kommer från gorvfodret är det ok med ett "för högt" värde.
Halm kan du nog lägga till utan att oroa dej för värdena, så mycket innehåller det inte att det kommer påverka värst mycket (enligt mej själv;) , fodrar med ett-två kg halm vintertid oanalyserat, bara för att få tuggbehovet tillgodosett över hela natten då vi har ett väldigt bra(för bra..) hö..)
Fosforbalans på Granngården (bla) är ju bra tillägg om du har bra balans i det övriga.

Du behöver inte bekymra dig om en hög kvot så länge fosforbehovet är täckt.
Undvik kli.
PL

Har fått lära mig att kli ska vara bra för mage och tarm. Mkt b-vitaminer i, men att man skulle akta sig för att fosfor halten är så hög. Efter som jag "behöver" fosfor tänkte jag att det var ok, men det kanske finns andra anledningar till att man bör undvika kli!?
Man är ju inte allvetande tyvärr, är snart 10år sedan jag läste foderlära. Mkt har säkert ändrats sen dess, sen kan ju lärarnas eget tycke spela in en del vid utlärning!
/jenny

Tänk på att inte ge mer än 100g kli per 100 kg häst. Jag gav ki hla vinter av samma anledning som du, fungerade bra.

Fosforn i kli tas upp väldigt dåligt o försvårar dessutom upptaget av andra mineraler.
PL

Nu ska jag passa på att fråga en sak som jag undrat sedan jag först hörde att P i kliet tas upp dåligt!:idea:

I tabeller över foderslagens näringsinnehåll anges ju att kli innehåller si eller så mycket P, men är det den mängden P som hästen kan ta upp som anges, eller ska man räkna med att det är mindre? Hur mycket mindre isf?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka