Foderstatshjälp!

Mysaan

Trådstartare
Frågade häroomdagen men hade ingen höanalys då. Pratade med bonden i dag och fick dessa värden. 55g råprot per kgts
och 9 mj per kg ts. Säger inte mig något alls men ni kanske kan hjälpa mig.

Hästen är ett 5 årigt varmblod, 163 cm och normalhullad.Vikt?
Kommer gå lätt arbete framöver då han ska sättas igång efter att stått sedan i höstas.

Någon som kan hjälpa mig? ;)
 
Sv: Foderstatshjälp!

Är det 55g SMÄLTBART råprotein, eller bara råprotein? Är det smältbart så har du ett jättebra hö, bara hö räcker om du inte absolut vill ge kraftfoder. Ett suveränt hö att fodra med ögat.
 
Sv: Foderstatshjälp!

Jag tänkte att han kanske skulle få lite skrammel i krubban. Vad bör jag ge då? Satt och klurade på betfor. Skramlar iofs inte men kan det vara bra att ge lite sådant eller har ni annat förslag?

Hur mycket hö tror du han gör av med? Han fick nu när han kom hem på em ca 5 kg att ha över natten. Tror ni 8 kg räcker eller blir det för lite?

Vad ska jag fodra honom med för kraftfoder när han börjar sättas igång? Fungerar havre då?
 
Sv: Foderstatshjälp!

Är det 55g smältbart råprotein eller bara råprotein??
 
Sv: Foderstatshjälp!

Vet faktiskt inte. Fick en lapp av bonden där han skrivit exakt som jag skrev. Är det jättestor skillnad om det är smältbart eller inte?
 
Sv: Foderstatshjälp!

Ja, det är stor skillnad om det är råprotein eller smältbart råprotein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har köpt gård och ska för första gången beställa hösilage. Min leverantör har många olika kvaliteter att erbjuda och ville...
Svar
4
· Visningar
766
Senast: Hellas
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp