Foderstatsberäkning

Remix

Trådstartare
Det står:

Ts 4.0 5.3 32.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 53.3 63.1 18.4 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 319.9 422.4 32.0 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca 20.9 20.1 - 3.9 OK
P 13.3 16.2 21.8 OK
Ca/P 1.6 1.2 OK
Mg 8.0 7.7 - 3.5 OK
Se 0.8 0.1 - 92.3 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Ser det okej ut?

Sv: Foderstatsberäkning

Om hästen är i normalt hull och INTE får en massa kraftfoder som är proteinrika OCH du ger selentillskott så är det okej.

Det programmet menar är att hästen får mer MJ (kalorier) än tabellbehovet, men hästar har individuella behov och hästen är i lagom hull är det okej. Och den får också mer protein än tabellbehovet, men om det kommer från grovfodret och inte från kraftfoder är ddet okej. Du täcker dock inte selenbehovet, så du måste ge selentillskott (under förutsättning att ev mineraler är inskrivna). Om du inte ger mineraler redan, så är bästa sättet ge selen via Tokosel, ges 1 gång/v, finns receptfritt på apoteket och dosering står på burken.

Vi funderar på kraft miner blue eller vad den heter, tror du det funkar? Hon är så otroligt kräsen när det gäller mat. Hon får lite morötter oxå :)

Du behöver inga mineraler med det du ger nu, så helt onödigt. Bättre ge tokosel, ett smak- och luktlöst vitt pulver du kan blanda i lite betfor/etc 1 gång per vecka.

Du behöver inga mineraler med det du ger nu, så helt onödigt.

Jag håller inte med. En Ca/P kvot på 1,2 är låg. Jag skulle ge extra kalciumtillskott. Vill du använda Kraffts mineraltillskott så har Miner Röd en högre Ca/P-kvot än Miner Blå. På köpet får du lite koppar, selen och vitamin E vilket också är bra.

Ja, då är vi olika. Jag skulle inte lägga på mineraler när behoven är täckta (med överskott för fosfor) och kvoten är 1.2. Det är en okej kvot för en vuxen häst, dvs även om idealkvot är högre så ligger en inom det intervall som anses okej för vuxen häst. Så skulle inte anse det lönt att få (mer) överskott för att rätta den kvoten.

Min vill TS det så går det ju utmärkt. Allra lättast görs det ju med kalktillskott (t ex foderkrita). Då slipper man addera mer kalcium, men fixar kvoten. Och så Tokosel då.

Sen är det ju ingen fara för hästen om man väljer lösa det via en liten gnutta mineraler, men jag skulle lägga på Tokosel och stå nöjd. Är det en unghäst skulle jag höja kvoten med foderkrita.

Man måste vara medveten om att de värden som ges för mineraler är MINIMIVÄRDEN, dvs. detta är värden som man absolut inte ska underskrida. OPTIMALA mineralvärden kanske är dubbelt så höga!!!!

Dessutom är ett överskott av mineraler i de flesta fall helt ofarligt. Överskott av selen, jod och järn bör man dock undvika.

Om jag tyder dina siffror rätt så har din häst ett kalciumbehov på 20,9 g och du tillför 20,1 g i fodret. Du ligger således under minimivärdet. Ge mer kalcium!!

Samma sak med magnesium. Magnesiumbehovet är 8 g och du tillför bara 7,7 g i fodret. Ge mer magnesium!!

Kraffts Miner Röd innehåller 110 g kalcium och 60 g magnesium per kg foder. Ger du t.ex. 30 g Miner Röd per dag så tillför du 3,3 g extra kalcium och 1,8 g extra magnesium. Dessutom ger detta 0,45 mg extra selen och 36 mg extra koppar.

Källa på att det skulle vara minimivärden? Det är ju behovsvärden.

Och 0,8 gram, det ligger inom mätfelmarginalen, så där är jag faktiskt inte rabiat.

Mineralöverskott i balans är precis som du säger ofarliga dock. Så precis som jag sa, vill man lösa det med mineralfoder går ju det. Men JAG skulle inte, utan låta det vara och ge tokosel om vuxen, korrigera kvoten med foderkrita och ge tokosel om unghäst.

Du skulle göra annorlunda. Foderprogrammet gör som mig, medan en tredje person som svarar i tråden kanske skulle kunna göra på ett tredje sätt. Men det är ju jättebra att TS får flera olika synsätt, och kan välja det h*n tycker känns bäst =)

Ger jag 30 g miner röd så står det:
Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
40 g:
Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
45:

Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel men selenet är okej.
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Energi och protein paverkas inte av mineralfodret, utan de star kvar som innan. Men du maste ge 45 gram for att tacka selenbehovet.

hoppar in ;)

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.5 8.9 61.8 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 82.7 103.5 25.1 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Pr 496.4 632.0 27.3 OK
Ca 31.9 37.2 16.6 OK
P 20.7 25.3 22.5 OK
Ca/P 1.5 1.5 OK
Mg 12.4 17.5 40.9 OK
Se 1.1 1.3 21.5 OK

vad tycker ni om detta!?
jag har väldigt höga energi värden på höet och jag vill inte ge honom mindre hö.
får tio kilo hö

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Derring-Do
·
Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 717
Senast: mumrikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?