Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

M

Malajka

Har fått en analys på Vårat Hösilage . Försökt att sitta med Hippocampus och räkna ut foderstaten till min häst, men förstår ingenting av resultaten och något måste vara fel... Förstår inte vad värdena innebär heller..

Ts 66%
Smältbart råprotein 31 g/kg foder
Energi foder 6,8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1,8 g/kg foder
Magnesium Mg 0,6 g/kg foder
Kaium K 12,6 g/mg foder

Råprotein 83 g/kg Ts
Smältbart råprotein 47 g/Kg Ts
Energi 10,3 MJ7Kg Ts
Kalcium Ca 2,8 g/Kg Ts
Fosfor P 1,9 g/Kg Ts
Magnesium 0,9 g/Kg Ts
Kalium 19,0 g/Kg Ts

Min häst är i normalt hull mot tjock. Lättfödd. Sto 4 år, Halvblod. Tränas 5 dagar i veckan. Står på stall/ute på dagen.

I nuläget står hon på 8-9 kg hösilage + 1,5 kg havre + Krafft blå Miner granulat, och har gått upp i vikt av denna fodertat sedan vi bytte till detta hö/ eller rättare sagt blivit lite uppblåst och bukig!

Någon som kan hjälpa mig??:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Din häst får för lite grovfoder, endast 5,94 kg TS om du ger nio kilo hösilage. Minimigiva TS är 1 kg TS/100 kg häst och utan att räkna foderstat så ser det väldigt lite ut för ett halvblod som tränas 5 gånger i veckan. Många hästar mår dåligt av en sådan låg TS giva.

9 kg av ditt hösilage ger 61,2 MJ, det är ungeför underhållsbehovet för en häst på 550 kg, 279 gram smb rp ger de kilona också, men underhållsbehovet för 550 kg häst är 367.

Det beror nog på näringsbrist om din häst blivit bukig om det inte är ett väldigt litet halvblod!

Gör ett nytt försök på Hippocampus och öka hösilagegivan till åtminstone 12 kg!
 
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Du har för lite protein i foderstaten som ovanstående har konstaterat redan.

Prova Hippocampus och dra upp grovfodergivan något genom att addera lusern.
 
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Jag skulle bta ut havren mot lucern...
Blir en bättre foderstat och är bättre ur hälsosynpunkt..
Hoppas att du hittar en foderstat som funkar på din häst!
 
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Din häst får för lite grovfoder, endast 5,94 kg TS om du ger nio kilo hösilage. Minimigiva TS är 1 kg TS/100 kg häst och utan att räkna foderstat så ser det väldigt lite ut för ett halvblod som tränas 5 gånger i veckan. Många hästar mår dåligt av en sådan låg TS giva.

9 kg av ditt hösilage ger 61,2 MJ, det är ungeför underhållsbehovet för en häst på 550 kg, 279 gram smb rp ger de kilona också, men underhållsbehovet för 550 kg häst är 367.

Det beror nog på näringsbrist om din häst blivit bukig om det inte är ett väldigt litet halvblod!

Gör ett nytt försök på Hippocampus och öka hösilagegivan till åtminstone 12 kg!

Kände på henne idag ordentligt och hon är trots allt är små tjock/fet tyvärr. Problemet är att hon lägger på sig så fort om hon får för mycket bara...vilket hon har gjort på det hon äter nu. kan väl tilläggas att hon är ca. 165, inte jättestor alltså.
Köpte idag Krafft pluss som innehåller rätt mycket protein och ska försöka komplettera med det.
OM man nu ska räkna i hippocampus, vilka värden ska jag då använda? De övre som är Kg/foder eller de undre som är Kg/Ts ?? Det ser helmysko ut :crazy: För där säger programmet att hon får för mycket mat/högt energi på den foderstat hon står på nu, så är inte riktigt med på att höja foderstaten om hon nu blivit tjock på det hon ätere nu + att programmet säger att hon får för mycket..då blir det ju väldigt märkligt att gå upp till 12 kg...det funkar ju inte alls! Kan tillägga att hon äter en del Halm också, runt 1-2 kg då hon står på halmbox.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Du ska använda per kg foder.
Sen behöver du inte höja hela foderstaten. Du måste helt enkelt höja grovfodret o ta bort av kraftfodret.
Att hästen blir bukig o uppblåst beror på för lite grovfoder o för lite protein.
Se på de svältande barnen i afrika, de har stora magar men är knappast feta av för mycket mat.
// Linda
 
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Om hästen får för mkt energi redan nu så är det dumt att ge den Krafft Pluss i alla fall om det är den som kallas för K P rödblå (eller liknande). Den innehåller 80 g smbrp och 11 MJ per kg. Det är proteinet du ska ge mer av ocyh inte energin. Lusern är i så fall ett mkt bättre alternativ eftersom ett kg brukar innehålla 100-130 g smbrp och ca 8 MJ. Ett annat alternativ är att ge ett proteintillskott.
Det är viktigt att hästen får tillräckligt med proteiner.

Sedan behöver den få tillräckligt med grovfoder också (som andra redan skrivit). Då är det visserligen bra med halm men det ska i så fall också vara med i beräkningen. Halm innehåller en hel del energi men inget annat alltså en massa extra kalorier.

Jag vet inte vad det är som är konstigt i Hippocampus programmet. Annat än att det säkert talar om för dig att du ger för mkt energi men för lite proteiner och torrsubstans. Ditt grovfoder innehåller ganska lite protein.
 
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Om hästen får för mkt energi redan nu så är det dumt att ge den Krafft Pluss i alla fall om det är den som kallas för K P rödblå (eller liknande). Den innehåller 80 g smbrp och 11 MJ per kg. Det är proteinet du ska ge mer av ocyh inte energin. Lusern är i så fall ett mkt bättre alternativ eftersom ett kg brukar innehålla 100-130 g smbrp och ca 8 MJ. Ett annat alternativ är att ge ett proteintillskott.
Det är viktigt att hästen får tillräckligt med proteiner.

Sedan behöver den få tillräckligt med grovfoder också (som andra redan skrivit). Då är det visserligen bra med halm men det ska i så fall också vara med i beräkningen. Halm innehåller en hel del energi men inget annat alltså en massa extra kalorier.

Jag vet inte vad det är som är konstigt i Hippocampus programmet. Annat än att det säkert talar om för dig att du ger för mkt energi men för lite proteiner och torrsubstans. Ditt grovfoder innehåller ganska lite protein.

Nej inte röd/blå utan vit/grön pluss, vilket är 200 smbrp och 10 MJ. kafft protein fanns inte. och lucern innehöll lägre andel smbrp än pluss grön/vit...
 
Sv: Foderstatsberäkning, förstår ingenting..

Nej inte röd/blå utan vit/grön pluss, vilket är 200 smbrp och 10 MJ. kafft protein fanns inte. och lucern innehöll lägre andel smbrp än pluss grön/vit...

Det bästa du kan göra eftersom du ger för lite grovfoder, och detta är viktigt, du kan inte fortsätta att ge enbart av dit hösilage som grovfoder eftersom tarmen och hjärnan får för lite sysselsättning.

Eftersom du inte har så bra proteinvärde i höet í förhållande till energimängden och därför måste ge mer grovfoder OCH protein för att tillgodose tuggbehov och nybildning av celler så kan du inte komplettera enbart med ex soja eller kraft protein osv, du måste ge ett grovfoder och då är hackad lucern utmärkt. Bort med havren och ge några kg lucern så har du vunnit mycket för hästens välbefinnande.

Nu har jag inte räknat exakt men lucernet innehåller nånstans 3 gånger så mkt protin som ditt hösilage per kg.

Så om jag höftar, bort med havren och ge 2-3 kg luxernhack istället. och räkna på mineralerna, för lucern och havre är lite varandras motsatser när det gäller calcium och fosfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
460
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 939
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 248
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp