Foderstatprogram

Sv: Foderstatprogram

Minus med de som jag har testat är att det är att de få gånger jag har testat det så har samtliga mina hästar gått ner i vikt. Så jag litar på "ögat" istället för foderstatsprogram numera, då håller dom sig bättre i form ialla fall

Jag byggde ett eget i Excel. Positivt är att jag ju ställer in så att det passar min häst exakt och jag kan få ut priser också. Kommer inte på något negativt.

Minus med de som jag har testat är att det är att de få gånger jag har testat det så har samtliga mina hästar gått ner i vikt. Så jag litar på "ögat" istället för foderstatsprogram numera, då håller dom sig bättre i form ialla fall

Det är inte programmmet det är fel på, du har bara inte en tabellhäst. Du vet ju nu att din behöver mera mat, värdena på höt kan du inte se med ögat.

Som betalprogram har jag har bara arbetat med PC Horse. Detta var ett par år sedan och det var rätt nytt då, så vissa grejer kanske är ändrade nu:

+ Smidigt när man väl fått in alla stallets 25 hästar i egna journaler och som sparades.

+ Gick snabbt att räkna ut/om olika individuella foderstater när man väl lärt sig systemet.

+ Lätt att se/pedagokisktatt visa hur de olika balanserna diffade med hjälp av färgade staplar.

- Har för mig att det kostade en rätt stor slant.

- Kunde inte välja 2 alternativ på vissa grejer. Kommer inte ihåg exakt vad nu men tex unghäst + träning.

Nu mera räknar jag manuellt via SLU's gratisprogram. Något som jag saknar där är en spar-funktion. Är så trist att skriva om alla värden om och om igen när man ska räkna på flera hästar.

Nu mera räknar jag manuellt via SLU's gratisprogram. Något som jag saknar där är en spar-funktion. Är så trist att skriva om alla värden om och om igen när man ska räkna på flera hästar.
Ja det är så drygt, så hoppas det kommer en sån funktion nån gång:)

Varför räknar du inte i Excel?

Jag har aldrig förstått någon annan fördel än att man själv inte behöver köpa häftet med behovstabeller i. Programmen är vad jag förstått som en black box och du själv har ju ingen aning om hur det räknat. Funkar kanske om man inte bryr sig så mycket men jag vill veta VARFÖR och då är de jag tittat på helt värdelösa.

Att räkna själv i Excel är superlätt och man kan göra det så avancerat man vill och framförallt så förstår man ju vad som händer när man ändrar/testar mängder o sorter. Sjukt kul, smidigt och superbra enligt mig! :-)

Det enda jag gör i mitt ark för min häst är att andra invärdena på årets grovfoder. Hästen äter alltid samma kraftfoder och jag köper grovfoder som passar honom. Sen kollar jag makromängder och kvoter för några olika givor grovfoder så det inte blir konstiga kvoter även om man får mata på under några kalla veckor. Sedan har jag i år börjat kolla och lite halvt balansera mikro. Det är allt. Alla fodermedel lägger jag in i ordning en gång så klipper jag bara in dem om jag tex vill testa att ge något mineralfoder eller annat tillskott.

Och jag hade typ inte ens öppnat Excel innan. Lärde mig skriva en funktion (börja med = bara) och använder summaformeln (=summa i den svenska varianten). Det är verkligen inte mer än så!

Senast ändrad:

Jag räknar själv med papper , penna & miniräknare :) tycker det är kul och har bra koll på diverse fodermedel på marknaden så jag behöver inte "testa" flera olika när jag räknar, utan kan se på analysen om något behöver kompletteras och isåfall med vad.
Tycker det är väldigt roligt & räknar även ut åt andra :)

Har själv också Excel-byggt. En flik per häst, funkar utmärkt. På förstasidan finns alla värden centralt, d v s ändras något ändrar jag bara på ett ställe (nytt grovfoder, nytt kraftfoder etc). Sedan går jag in på respektive flik och kollar hur ändringen påverkar varje häst.

Tabellvärden använder jag extremt sällan, efter ett tag lär man känna hästtyper rätt bra och kan med rätt bra precision hamna rätt på åtgång. D v s den delen sköts med ögat, resten med vetenskap.

Du har alltså en flik med "invärden" som andra flikar använder? Hur gör man det? Det är en grej jag inte kan och saknar, då slipper man kopiera och klistra in för varje häst :-)

Du skriver in "=" och går tillbaka till den flik du vill hämta värdet från, klickar på den rutan och vips! hämtar flik 4 värdet från flik 1, ruta C34 eller vad det nu blir.

Hej!

Jag använde nåt när jag pluggade, men minns inte vad och tyckte inte heller det var särskilt bra.

Nu har jag byggt ett eget, som jag lagt in SLU-häftets värden i. Perfekt för jag slipper räkna allting och kan ändå se att fröken får vad hon behöver. Mitt nästa projekt är att bygga om det bättre, vilket jag gör nu, mest för att jag tycker programmering är kul.

/Lavinia, som blir så frustrerad när saker inte gör som jag vill- alltså bygger jag eget. Ett annat projekt är automatisk fodring i hagen, men det ligger lite på is pga tidsbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar