Foderstater TRAVARE

Zondell

Trådstartare
Vill ha info om vilken foderstat en tävlande travare står på!

Hur mycket hö/hösilage?
Hur mycket kraftfoder?
Ändras foderstaten (toppas) inför lopp och isåfall hur?

Finns problem med hästen?
Kräsen/lämnar mat?
Magproblem?
Har den haft foderstrupsförstoppning?
Svår att hålla hull?

Sv: Foderstater TRAVARE

Moderatorerna har inte flyttat de som varit på trav i alla fall! Tror att du får fler svar om du ställer frågorna där, det är nog inte så många travbukefalister som kollar foderforumet!

Vill ha info om vilken foderstat en tävlande travare står på!

Hur mycket hö/hösilage? ca 12 kg hösilage (fri tillgång, äter inte mer)
Hur mycket kraftfoder? 2 kg havre, 0,3 hg Marstall cornmusli, 0,1 kg Marstall Champion, 0,15 kg Fibergi musli (koncentrat) 30 g Mustang Mineral röd, 15 ml Chevinal Plus, 60 g salt, 1 dl olja. Denna foderstat ger 107 MJ

Ändras foderstaten (toppas) inför lopp och isåfall hur? Nej
Finns problem med hästen? Nej
Kräsen/lämnar mat? Nej
Magproblem? Nej
Har den haft foderstrupsförstoppning? Nej
Svår att hålla hull? Nej, absolut inte

Detta är en medelstor travare (159 cm), tränas "normalt" som starthästar gör och startar regelbundet. Hästen håller V75-klass.

Har flera hästar, använder samma foder till alla men mängderna varierar (100-125 MJ) givetvis lite beroende på storlek och träningsfas.

Har jobbat i travstall och de fick väl runt 10 kg hö/dygn och 3-5 kg kraftfoder beroende på träningsmängd och behov, var även olika fodersorter beroende på behov.
De hästarna fick iaf vad jag vet ca 1 kg krafft mer dagen innan, och sen efter loppet fick de även lite mer...

Var inga problem med hullet på dem, den enda var hingstarna som i perioder kunde tunna ur...

Generellt så får ju travare mer kraftfoder än ridhästar,och de flesta behöver det säkert oxå, men som med alla hästar så får de ju problem med magen om de får för lite grovfoder.

Angående foderstrupsförstoppning så är det ju viktigt att hästen får varva ner innan den kmr in i boxen och får äta... Förekommer såklart även hos ridhästar men har sett flera travtränare som kör hästen till stalldörren och sen in och spola av hästen och sen in i boxen nån minut efter att den travade...

Min egen står för närvarande på enbart hösilage, nästan fri tillgång. Har hållt sig fin på det i tre månader men börjar nu falla ur lite så han ska börja fodras med ett par kilo krafft groov 125 om dagen.

Där jag jobbar extra (proffstränare) får hästarna fri tillgång till hösilage inne (plus ett par kilo vid utsläpp på morgonen), utöver det allt från 2kg krafft groov till 5-6kg krafft sport/groov. Beror på hull, tränings/tävlingsstatus osv. Men hästarna är blanka, fina och välmående. Tycker inte det gör mycket att ge såpass mycket kraftfoder om de får fri tillgång till grovfoder.
Utöver kraftfodret får de salt och olja.

Delvis KL

Får dom betfor också eller är det dåligt för travare i god kondition?

Jag tycket betfor är bra för alla hästar :) Men min får inte det i nuläget. Det kan dock bli aktuellt framöver när träningen trappas upp och han får mer av annat kraftfoder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 746
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 145
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 400
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18