Foderstat vs öga

Sooofiian

Trådstartare
" Räkna ut en foderstat på hästen", hur ofta hör/säger man inte det? Ni som både provat att utfodra med ögat (tittat och känt på hästen) på energi/protein behov och mineraler, och dessutom räknat foderstat till er häst, vad märker ni för skillnad? Det kan vara allt från hovarna till hull och till hur hästen mår i allmänhet.

I. N. T. R. E. S. S. A. N. T.
Tycker jag ;)

Sv: Foderstat vs öga

Men "Att räkna foderstat" är ju ett hjälpmedel tillsammans med ögat och känseln för att få fram en fungerande foderstat. De är inte varandras motsatser. Det ena utesluter inte det andra. Tvärtom det är som två kollegor med olika erfarenheter som jobbar utmärkt tillsammans för ett gemensamt mål.

Visst fungerar dom var för sig men tillsammans är de oslagbara.

Glömde:
Det jag märker som underlättar mest är att jag vet vilket grovfoder jag vill ha och letar efter det. När det gällde travhästarna så tyckte jag att formen var mycket jämnare. Med svårfödda hästar så slipper jag att de tunnar ur och med lättfödda hästar att de blir (för) feta.

Annars är ju plånboken oftast väldigt glad för jag köper inget bara "för säkerhets skull".

Senast ändrad:

" Räkna ut en foderstat på hästen", hur ofta hör/säger man inte det? Ni som både provat att utfodra med ögat (tittat och känt på hästen) på energi/protein behov och mineraler, och dessutom räknat foderstat till er häst, vad märker ni för skillnad? Det kan vara allt från hovarna till hull och till hur hästen mår i allmänhet.

I. N. T. R. E. S. S. A. N. T.
Tycker jag ;)

:banghead:

HUR ser du NÅGOT annat än om hästen blir tjock/smal eller välbyggd/muskelfattig?`

DET är en väldigt intressant fråga för mig! :)

Men sen kan man väl ha en foderanalys utan att ha uträknad foderstat?
Visst kan man det. Har man ett bra grovfoder behöver man sällan räkna. Så analysen kan vara väldigt tidsbesparande...

När jag började analysera grovfoder och räkna foderstater för 15 år sedan så räknade jag minutiöst och bollade med siffror hit och dit. Det är många år sen jag gjorde det nu, men jag har stor nytta av att ha lärt mig det från grunden.
Nu gör jag bara en analys (köper bra grovfoder, så jag inte ska behöva komplettera så mkt), sen har mina pållar fri tillgång på grovfoder så minutiöst räknande är överkurs.

Jag räknar foderstaten för att ha något att utgå ifrån och för att kolla att balansen i foderstaten blir bra. Sen är det upp till ögat att avgöra om det stämmer och justera foderstaten utifrån det. Man kan ju sällan garantera att precis allt grovfoder håller exakt analysvärdet, eller att det är samma väder hela tiden, eller att hästen förbrukar exakt lika mycket varje dygn.

Den uträknade foderstaten och det analyserade fodret gör att man hamnar ganska rätt redan från början, i stället för att börja märka av avvikande värden när det redan är för sent och hästen blivit tjock eller tappat muskelmassa.

Idealet är ju att träffa så rätt med sin foderstat att det enda ögat behöver se är en välmående häst. Att räkna gör att sannolikheten att man behöver se något annat minskar kraftigt.

Jag menar inte känna fysiskt som att ta i hästen, det jag menar är känsla. Känns hästen välmående? Verkar den sakna någon mineral av något slag?

Delvis kl
Det jag tycker är mest intressant är att veta om någon märkt skillnad på hästen när man räknat foderstat in på sista mineralen jämfört med om man inte räknar alls! Sådant som inte syns på ytan :)

Jag räknade inte innan. Och ja jag märker skillnad på att ha räknat på det. Nu är jag närmre hästens behov än när jag gick mer på känn (jag kunde inget om att räkna foderstad innan utan såg analysen och fattade väll om den var bra eller dålig), när jag gick på känn tog det längre tid innan jag såg om jag behövde öka/minska vilket jag ofta behövde. Med uträknad vet jag vad hästen får i sig och kan till nästkommande år ha i bakhuvudet vad hästen behövde förra året.

Efter att min häst fick fång så har jag blivit manisk räknare. Vill inte att han ska bli sjuk igen och om jag bara hade börjat räkna lite tidigare så hade han kanske sluppit eländet.

Att känna på sig att hästen saknar en viss mineral är lite väl flummigt för min smak. Och osäkert.

Att känna på sig att hästen saknar en viss mineral är lite väl flummigt för min smak. Och osäkert.

Samma här.

Däremot är jag ännu inte övertygad om hur noga det är med mikromineraler. Det där med upptaget av mineraler är ju skitknepigt. Det går ju inte bara att läsa analyserna rakt av och lägga ihop? Hmm.

Just mineralerna är ju liiiite svårt att se på "känn"....
Det är den enda anledningen till att jag kan vilja ha analys. I övrigt går jag mer på hull och känsla dvs kvot MJ/protein är totalt ointressant. Men som sagt svårt att se Kalk/fosfor kvot tex på foder ;) Om man inte har analys.

Jag räknar foderstat för att se till så att kvoten mellan kalcium/fosfor är rätt, och att dens behov är uppfyllda.
Räknar på energi och protein också såklart, men använder också ögat. Börjar hästen tunna ur får man räkna om lite eller om hästen ökar för mycket i vikt.
När man börjar se/känna på hästen att den har en mineralbrist så har det gått väääääldigt långt åt fel håll...

*kl*

Hade varit väldigt intressant att veta hur många skador/förslitningar på senor, leder och skelett som härrör från obalanserad mineralfoderstat.

Jag vill gärna vet hur mkt MJ och protein det är i grovfodret. Protein för att vet att de får i sig tillräckligt innan det går så långt att de tappar muskler, kvoten är nu när jag nästan bara har vuxna hästar är inte lika viktig. Energin vill jag veta för med lättfödda ponnyer så vill jag helst inte behöva banta för att jag har vräkt ut hö med 10MJ i hagen. Det är lättare att veta i förväg så jag kan höfta ut en "lagom" mängd. Om det stämde måste jag ju däremot använda ögonen till :)

För att ha någon aning om var man skal börja så måste man veta MJ och smbrp, det kan vara så enormt stor skillnad från hö till hö att det inte går att säga att hästen skall äta 10 kg för det har den alltid gjort.

Jag använder inte tabeller för att avgöra hur mkt energi och protein hästen behöver, där vet jag på ett ungefär vad de måste få i sig för att vara i lagom hull och fodrar sas med ögat. Hade jag gått efter rekommendationer där så hade jag haft en utmärglad och en smällfet häst!

Men mineralerna är det jätteviktigt att räkna på! Det kan du omöjligt avgöra vid att titta på vare sig häst eller hö. Särskilt mikromineralerna är det oftast stora obalanser i och de måste balanseras för att hästen skall må så bra som möjligt.

Har haft hästar i många år och förr så analyserade vi ju inte. Det var väl knappt något man hört talas om ens. Så då gav man samma antal kilo hö hela tiden, och om hästen föll ur eller blev för smal så la man till kraftfoder eller lusern. Mina var ändå alltid väldigt fint musklade och i fint hull, vilket säkert kan bero på att jag köpte hö från samma bonde varje år och han slog alltid vid midsommar. Därav var värdena någorlunda lika från år till år, så när jag väl hade kommit fram till vad hästen behövde så funkade det bra därefter, justeringar gjordes bara om träningsmängden ändrades. Eftersom vi inte visste vad mineralinnehållet var gavs alltid kalk om hästen fick fosforrika foder som vetekli och standard mineraltillskott.

Så det är klart det går att fortsätta så, hästarna såg ju välmående och fina ut. Men med tanke på hur lite det kostar att analysera höet och räkna ut mineralbehov och kvoter så är det ju korkat att inte göra det nu som möjligheten finns!! Risken finns alltid att man orsaker hästen sjukdom pga obalans i mineraler och om man kan gardera sig mot det så tycker jag man skall göra det.

Jag utgår från analysen och sen räknar jag på en lämplig minimumgiva för hästen, altså det som krävs per dag för att den ska täcka sitt näringsbehov, altså räknar en foderstat men jag använder också ögat.

För mig är analysen ett verktyg för att kunna räkna på kvoter och för att få veta om det är något som fattas eller blir för mycket av(detta är minst lika viktigt!) och som kanske behöver kompleteras med ett kraft eller mineralfoder eller om hela foderstaten kan bestå av enbart grovfodret (vilket är det allra bästa), vilka fodermedel som är lämpligast osv.
Detta både ur ett hälsomässigt och ekonomiskt perspektiv.

Det finns ju sällan någon tabellhäst utan det är där man får använda ögat och gå på erfarenhet på hur sin häst tar sig och hur den ser ut på det man brukar ge. För min del så klarar sig min häst på bara grovfoder på pappret eller enligt tabell medans det i verkligheten inte går då han är något svårfödd och jag kan servera honom hur mycket grovfoder som helst men han äter inte den mängden som krävs utan jag måste komplettera med kraftfoder annars tappar han hull/inte får en bra foderstat som täcker hans behov.

Så mitt koncept är analys som mitt hjälpmedel och sedan ett tränat ögat för att avgöra vad som är en lämplig foderstat per individ.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama