Foderstat för fd travare

S

Scratch

Jag har vbl sto på snart 8 år och jag ska börja sätta igång henne från vinter vilan, hon är 150 och "lätt i typen" (om ni fattar vad jag menar) Jag undrar bara om jag ger henne för mycke lr för lite foder.. :confused:

Hon får: Morgon:
5kg ensilage + att hon får äta hur mycke hon vill ute i hagen
1liter betfor (inte blötlagd)
1liter havre
1dl soja mjöl
1dl vitaminer

Kväll:
8kg ensilage
2liter betfor (ej blötlagd)
2liter havre
3dl sojamjöl
1dl vitaminer

Är det okej att ge henne det?? Lr behöver hon något mer??

Kram

Sv: Foderstat för fd travare

Hon äter mycket mer än min kille äter.
Han äter 1kg krafft grund, 13kg hö, 500g krafft protein & 40g krafft miner blå. Allt uträknat efter hans behov:D

Men standardfrågan på sådana här trådar brukar vara: Är höet analyserat;)

Jag hålle med ovanstående; har du ett bra grovfoder behöver du kanske inte ge kraftfoder ens... så en analys vore bra! :)

Allt beror ju också på hur mycket hon arbetar.
Tycker det låter hemskt mycket kraftfoder.
3l betfor och 3l havre om dagen!!!!!!!!!!
Hade det varit min häst så hade hon sprängt sig själv.

mvhR

Håller med dig!
SÅ mkt kraftfoder?
Betforn är på tok för mkt. En halvliter torr som du blötlägger är att rekommendera,inte bra för magen med så mkt betfor.
Sedan 3 liter havre? lagomt för en häst i "hårdträning". Det är en travare du har och inget halv/fullblod.

Du ger ju såmkt ensilage!!!

Mina varmblodstravare;165 resp 170 i manken,. Ger jag ca; 11kg ensilage med "bra" värden och 1 kg havre,0.5 kg hippobasic,1/2 l torr betfor(som jag blötlägger),mineraler. Då tränar jag dom 5 dagar i veckan ,både kör och rider.

"arbetsmyran"

Ja du, så länge det inte finns en analys på grovfodret kan man inte mer än spekulera i vad din pålle behöver mer än grovfodret. Lätt i typen? Menar du då dålig i hull, dåligt musklad eller vad. Lätt i typen säger många om sina i mitt tycke magra hästar...

Det du gör bra är att du låter din pålle få fri tillgång på grovfodret! Hur ser den ut i hull? Kollas genom att man känner över hästen revben, känns de lätt brukar hästen ha för dåligt hull, känns de inte alls då är den klart i överhull... Muskler? Rund och fin över rumpan och en snygg överlinje? Då får den nog tillräckligt med protein. Bukig och tunn överlinje, som ett hustak över rumpan är tecken på proteinbrist.

Har du vägt dina fodergivor? Man räknar alltid foderstat i kilo då de analysvärden man räknar med är per kg foder.
//marti

Har ett fullblod som rids ca2ggr/veckan.
Hon får 1/2 liter torr betfor om dagen samt 1/2 liter korn/havrekross,mineraler,vitlök OM DAGEN

ca:12 kg, hösilage

Hon mår kanon.
mvhR

Jag tycker det låter som väldigt mycket betfor, väldigt mkt vitaminer och lite väl mkt havre för en travare som ofta behöver lugnas ner och lägga på hull.

Mycket silage är super!
Kolla på burken för vitaminerna/mineralerna och kolla hur mkt man ska ge. Överdosera ej!
Soja är bra på hästar som nehöver gå upp i vikt. Men jag hade nog gett 1 dl en gång om dagen. 4 dl låter JÄTTEMYCKET, jag har aldrig behövt ge mer än 1,5 dl. De kan dessutom få utlsag av för mkt soja.

Här kommer mitt förslag. Silaget verkar du ha koll på...
Morgon:
ca 1 kg korn (2-3 liter ungefär)
1 kg lucernpellets (ca 1,5 liter)
ca 5 dl vetekli
1 dl soja

Kväll samma som morgonen, välj var du vill lägga vitaminer och mineraler. Ge gärna middag under dagen med lite kraftfoder (1 kg korn t ex).
Ta det här bara som ett exempel. Det här är en typisk - gå upp i vikt utan att bli för stissig foderstat.

Förlåt om jag skerv så konstigt :crazy: men jag menade med att hon var lätt i typen att hon inte var mager lr så men inte viktbärande.. om ni fattar.?

Det konstiga är om att hon blir aldrig rund om magen även fast jag inte har ridit så mkt den sista tiden.. och om hon nu får så mycke foder så borde det väll synas lite??

Jag har för mig att om de får väldigt mycket kraftfoder så kan det ha motsatt effekt. (Kan ha fel)

Kolla om du kan dela upp kraftfodret på 3 mål/dag och minska mängden.
Nu är det ju svårt att räkna på vad du ska ge eftersom vi inte har några värden på ensilaget eller vet hur mycket din pålle väger.

Om man jämför lite med vad mitt hbl (600 kg) får nu. Just nu tömkörs han 6 dgr i veckan pga ryggbesvär.

Under hela dagen får han sammanlagt:
11 kg ensilage (bra värden)
4 kg hö (osäker på de värdena än så länge)
100 gr betfor (innan den är blött)
600 gr fibergi bas
800 gr korn

Detta delar jag upp på 4 givor.

Jag tycker detta är lite i mesta laget just nu men ger det mest för att det ska skramla lite i krubban när de andra får.

Jag har för mig att om de får väldigt mycket kraftfoder så kan det ha motsatt effekt. (Kan ha fel)

Kolla om du kan dela upp kraftfodret på 3 mål/dag och minska mängden.
Nu är det ju svårt att räkna på vad du ska ge eftersom vi inte har några värden på ensilaget eller vet hur mycket din pålle väger.

Om man jämför lite med vad mitt hbl (600 kg) får nu. Just nu tömkörs han 6 dgr i veckan pga ryggbesvär.

Under hela dagen får han sammanlagt:
11 kg ensilage (bra värden)
4 kg hö (osäker på de värdena än så länge)
100 gr betfor (innan den är blött)
600 gr fibergi bas
800 gr korn

Detta delar jag upp på 4 givor.

Jag tycker detta är lite i mesta laget just nu men han funkar bra på det, möjligen lite pigg.

Hoppsan.

Det blev visst dubbelt. (med 1 timme imellan ???) Mycket konstigt, men så är livet på en pinne ibland.

MariaStarlet skrev:
Det konstiga är om att hon blir aldrig rund om magen även fast jag inte har ridit så mkt den sista tiden.. och om hon nu får så mycke foder så borde det väll synas lite??

Det beror ju på vad du har för värden i grovfodret. Läs i tråden Fet på hö eller inte? om kvoter, energi och protein, och vad det gör för hullet.

Lånar...

Ingen här som funderat på att ts kan ligga på 35, Smrp 20,eller nåt??

Och att litrarna med havre kan vara krossad havre??

Själv undrar jag mer över betforen.
3 liter totalt om dagen. Det måste ju bli massor..:eek:

AM

ojojoj ja tycker det låter som väääldigt mycket...

min travare som rids ungefär 6 dagar i veckan rätt så hårt vissa dagar o lugnare andra dagar, SVÅRFÖDD och ca 155 cm i manken äter INTE så mycket o han håller sitt hull än så länge peppar peppar.

jag har inga analysvärden utan har tagit "generella värden" från en foderstatsbok o jag har räknat ut att han behöver 10 kg hösilage om dagen men på grund av att han inte äter upp detta höt så äter han kanske 8 kg om dagen utspritt över morgon, lunch, eftermiddag och kväll.

kraftfoder får han så här:
MORGON:
8 dl torr betfor
1 Liter korn
6 dl havre
12 ml biovimin
vitlök

EM:
4 dl korn
2 dl havre
vitlök

KVÄLL:
5 dl torr betfor
6 dl korn
2 dl havre
12 ml biovimin

betforen blötläggs självklart.
o jag tycker jag ger mycket till min häst :crazy:

Ja, det är ju svårt att veta eftersom hon inte har berättat det.

Därför är det ju lättare om man skriver i gram eller kg istället för dl.

Det kan ju variera väldigt mycket på tex fibergi, (väger min fibergi varje dag) det beror ju på hur mycket man packar det.

8 kg silage är ju PYTTELITE!! Min travare som inte ens är svårfödd får äta åtminstonde 15 kg silage om dagen, helst uppåt 20 kg för att få sitt tuggbehov och sin mage nöjd...

Sedan 3 liter havre? lagomt för en häst i "hårdträning". Det är en travare du har och inget halv/fullblod.

3 liter havre är bara 1½ kg på ett ungf. Sen kan man ju inte säga att bara för att man har en travare ska den inte äta si och så. Alla hästar är individer.
Jag tycker havre är ett alldeless utmärkt fodermedel. Om hästen klarar av att äta havre så låt den göra det. Fast 3 liter betfor låter mycket. 1 liter räcker nog gott och väl.

Min travare på ca 164 cm, 550 kg. Äter 12 kg hösilage, 1 liter lusern pellets, 2 liter havre och 6 dl betfor. Hon rids 6 dagar i veckan varierande lätt träning i ridhus och ute i skogen.
Hon kan lätt käka hur mycket havre som helst fastän hon är en travare och inget fullblod :smirk:

ja det är inte lätt att säga när man inte har sett henne.. men de finns en bra regel -"Man ska känna revbenen men inte se dom."
Själv så tycker ja att hon får alldeles för mkt havre eftersom hon inte är i travträning längre. Hästar ja rider normalt i skogen & så brukar få nån dl kraftfoder & mkt grovfoder, de brukar räcka för har man bra ensilage/hö så är de guld värt!
Betfor ska inte ges så mkt, det är mest socker i det men de kna även va bra för magen men de ska inte ges för stora mängder.
Hur är hon att rida? Het eller lugn?

Bättre att den får mkt ensilgae än en massa krafftfoder ialf!
Mitt vbl har svårt att lägga på sig så vi slänger till henne så mkt hon orkar äta! Får knappt 0,5kg åsebro cool, de räcker gott å väl! Inga konstigheter!

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Centaur
·
L
Foder & Strö Hej! Undrar om någon kunnig skulle vilja hjälpa mig med en foderstat? Eller kanske ge lite riktilinjer. Jag har ett d- ponny sto...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: boran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama