Foderstat för dressyrhästar?

S

Sia

Vad får era dressyrhästar för foder?
Något speciellt som är extra bra för dressyrhästar i hård träning?
Är det bra att ge linfrö?

Tacksam för svar!

Sv: Foderstat för dressyrhästar?

Det är inget speciellt som just en dressyrhäst ska ha.

Vad och hur mkt den ska ha beror på individen (vikt, temperament, lättfödd/svårfödd? osv), höets värden och hur mkt och hårt den arbetas.

:smirk:

Jo, jag vet att det int är något särskilt dressyrhästar bör få..men jag ville se vad anda dressyrryttare ger sina hästar.

Jag ger för tillfället inte min häst något speciellt. Min dressyrponny får det vanligatill mat:d (havre, betfor, lusern, samt lite vitaminer, olja, och steel joint)
Du frågade om linfrö.
Linfrö är ju bra för hästens mage om den har problem med magen så kan du testa det. Men annars inte. Tycker jag.
Man ska ju inte hålla på och ändra för mycket i hästens matvanor...
Mvh Emma.

Många dressyrryttare der sina hästar krafft groov (den gamla havrefria) för att hästarna inte ska bli för på tårna. Kan i.o.f.s vara en modefluga eftersom en av de stora kanonerna ger sina hästar det...
Jag gör det visserligen också-det håller min tokhäst någorlunda på mattan.

Hej! Havre och krafft pluss blå/röd och Hö:smirk:

silage
Kornkross
Betfor
Morötter
Mineraler, inklusive extra vit. B

det var allt från oss :D

jag känner en som rider ganska hårt precis som du och hon ger Racing Progress som är ett havrefritt koncentrat men blandar du 50/50 av Havre och progress så har du ett helfoder.Hö får hästen efter vad den väger dvs 1-1.5kg/ts per 100kg levande vikt.Hon ger krossat linfrö för att hålla magen i trim.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka