Foderrin profarma

Diamant

Trådstartare
Hej.
Är det någon som använder en foderring profarma? Funderar att köpa en sådan till mina hästar.
Ni som använder en sådan är ni nöjda med den?
Funderar lite på vilken storlek jag ska köpa, ska ha över en storbal på 330 kg, kan ni vägleda mig ni som kan vilken storlek jag bör köpa?
Tror ni 200x80 blir för stor?
 
Jag har dom och är väl halvnöjd. Dom är svåra att montera när det är kallt ute. Så första året kunde vi inte få ihop alla p g a kylan. Dom blir hårda och är nästan omöjliga att trycka ihop och väldigt lätta att göra det med när det är varmt ute.

Hos mig har största nackdelen varit hur man förvarar dom på sommaren. Jag använder dom bara på vintern så dom är tomma under sommaren. Då har dom haft en förmåga att lägga sig på sidan eller blåsa iväg. Dom har då format sig "fel" och blir väldigt svåra att få runda igen så dom passa balen.

Storleksmässigt är det bra att köpa så stor som möjligt. När vi köpte våra första hade vi balar på 130 cm i diameter. Året efter fick större balar på 150 cm. Även om våra ringar var stora nog att lätt trä över balen, hade hästarna svårt att äta ur dom. När balen började öppna sig och ringen var lite packade ensilaget i ringen så det nästan omöjligt att få loss.
 
Jag har dom och är väl halvnöjd. Dom är svåra att montera när det är kallt ute. Så första året kunde vi inte få ihop alla p g a kylan. Dom blir hårda och är nästan omöjliga att trycka ihop och väldigt lätta att göra det med när det är varmt ute.

Hos mig har största nackdelen varit hur man förvarar dom på sommaren. Jag använder dom bara på vintern så dom är tomma under sommaren. Då har dom haft en förmåga att lägga sig på sidan eller blåsa iväg. Dom har då format sig "fel" och blir väldigt svåra att få runda igen så dom passa balen.

Storleksmässigt är det bra att köpa så stor som möjligt. När vi köpte våra första hade vi balar på 130 cm i diameter. Året efter fick större balar på 150 cm. Även om våra ringar var stora nog att lätt trä över balen, hade hästarna svårt att äta ur dom. När balen började öppna sig och ringen var lite packade ensilaget i ringen så det nästan omöjligt att få loss.
 
Jag är inne på min andra ring. Den första fick lite stryk när det var -30 och det var bara bitar kvar när jag kom hem från jobbet :p.
Jag har dock hästar som välter ringen när den är ungefär halvfull, så fodret sprids likt förbaskat. Så i min kamp mot foderspillet har jag nu köpt en häck i metall med tak och bogstöd. Spillet blev avsevärt mindre. Nu har jag gått ännu längre och köpt ett nät att ha i foderhäcken.

Mina ringar har klarat upp till 150 cm i diameter för att vara på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: Tsaren
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 213
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp