Foderövergångar?

V

veronican

Hur lång tid brukar ni ta för foderövergångar, vid byte av foder eller introduktion av något nytt?

Anledningen till att jag frågar är att vi om dryga månaden ska flytta till ett nytt stall och idag har jag fått analyserna på höet och hösilaget vi ska fodra med i nya stallet. Kraftfoder kommer hästarna gå kvar på samma men grovfodret ska bytas helt.

Min häst äter främst hö nu och går nu på en sammanlagd kvot på ca 6.5. I nya stallet ska hon äta ett hö som har en kvot på 10 (!) så omställningen för grovtarmen blir ju ganska stor. Sedan tidigare vet jag att hon är ganska känslig för foderbyten och är orolig att bytet ska gå för fort. Jag tror att jag kan hämta lite hö innan flytten och vänja in redan innan vi flyttar. Jag har tänkt ta ungefär 2 veckor men funderar på om man ska ta ännu längre tid på sig?

Sedan har vi också några ponnier som ska flytta som står i samma stall som mig nu. Dessa äter endast ett hösilage som tyvärr är ganska proteinfattigt, kvoten ligger på ca 4 :crazy: och ska efter flytten äta ett hösilage ligger på ca 10 det med. Nu äter ju dessa ponnier även kraftfoder så deras kvoter sammanlagt hamnar högre idag, men ändock är det en stor omställning att gå från dagens hösilage till det nya..
Hur lång tid hade ni tagit? Ev kan vi åka och hämta en stor bal hos bonden redan några veckor innan flytten och börja vänja in, det är nästan ett måste va?


Man kan nog påstå att den här bonden lyckats få bra grovfoder till sina kossor och växande kalvar :D
Höet har 8.8 MJ och 89 Smrp
och hösilaget ca 7 MJ och 71 Smrp (har jag för mig)...
Detta ska vi dock endast fodra med till sommaren, sedan tar han in nytt som vi ska köpa nästa höst-vinter-vår.

Jag vet att många här lovprisar grovfoder med mycket protein men är det någon som märkt någon nackdel med såhär proteinrikt grovfoder? Det blir ju onödigt mycket för den vuxna hästen att bryta ner och även det kräver energi.
Vad ger ni som har såhär hög kvot på grovfodret för kraftfoder? *nyfiken*

:)
 
Kraftfodret brukar jag låta ta minst en månad innan jag vänjer, men grovfodret har jag fått lära mig inte »spelar någon roll», så i denna fråga väljer jag att inte svara, utan låta någon kunnigare säga vad den tror. :bow:

Däremot kan jag svara på andra frågan. Mitt sto äter nu ett hö med kvoten 8,7 (7,8 MJ och 68 g smb.rp). Hon är rund och go nu, utan att vara tjock. Den enda skillnad som märks är att hon blir »mätt» vid 8 kg. I fjol hade hon hon ett hö med 4,6 i kvot, och då kunde hon smälla i sig 12 kg utan problem.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Ahaa, intressant det där du skriver med att din häst blev mätt snabbare :) Min häst ska dessutom stå på halm i nya stallet (torv nu) så det plus att hon kanske blir mer mätt på 8 kg hö än nu känns ju skönt. Halmen gör ju dessutom ingen skada i foderstaten direkt ;)
 
grovfodret är hästens basfoder och vid grovfoderbyten bör man ta 2 v att vänja in det nya, om det inte är från hö till ensilage eller tvärtom. då bör man ta 3-4 v på sig beroende på hur känslig hästen är.. märker man att hästen blir lös i magen är det likabra att gå tillbaka ett snäpp med lite mer hö några dagar och sedan fortsätta..

ang det den andta personen påpekade:
kraftfodret tycker inte jag är lika viktigt, fast det beror på vad man använder för sorter.. fodrar man bara med havre och ska börja med krafft protein, betfor och vetekli bör man självklart vänja in det långsamt, ca 2 v. men om man ska byta ut 2 kg krafft grund till 1 kg krafft grund och 1 kg krafft groov kan man ta det äver 2-3 dagar..
 
Jag kan stämma in i samma fråga eftersom även jag ska flytta till samma stall och då samma hö. :D
Mitt problem dock, blir att hästen kräver ca 120 MJ för att hålla sig i skapligt hull, och med en så här hög hökvot blir det lite knivigt att få till så mkt energi. Hästen äter idag 10 kg hö, (8MJ, 53smrp).
Mitt dilemma blir alltså hur jag ska få upp energin utan att proteinet blir skyhögt.
Tips på detta vore inte fel... Kanske är det inte så farligt med tanke på att proteinet kommer från grovfodret, men det kommer ju ändå krävas en kraftig justering i foderstaten... :confused: Kanske ska jag försöka proppa i honom mer hö bara och hoppa över kraftfodret... (om det går att få i honom mer vill säga - han brukar vara svårmutad).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 370
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp