Fodermärken och sorter

L

LindaK

Vilket fodermärke använder du helst/är din favorit? (OBS! Är ingen reklam!) Är nyfiken, för att det för några år sen var väldigt många som tjatade om Dodson & Horrell, och Krafft var så jättedåligt, o s v.

Själv tycker jag faktiskt bra om kraffts produkter och även just dodson & horrells. Använder mig mycket av lucern i mina foderstater eftersom detta ju är ett grovfoderkomplement i "kraftfoderformat". Och så behöver man inte vara rädd för proteinöverskott då.

Sv: Fodermärken och sorter

Fabrikatet på eventuella tillskott är ointressant för mig. I första hand fodras hästarna enbart med grovfoder. Då jag behöver ge tillskott (protein) har jag följande krav:

* Sojafritt (soja är en allvarlig miljöbov och bidrar till utarmningen av jordens regnskogar).

* Korta transporter (av energiskäl), känns mycket konstigt att köpa ett tyskt eller brittiskt foder när det finns motsvarande tillverkat i Sverige.

* Lokal återförsäljare (jag vill inte åka land och rike runt för att köpa en säck foder).

Vi har hittills hamnat i en kompromisslösning: Krafft Protein som är baserat på potatisprotein. Ger högt intag av smrp till OK pris och vi kan köpa den lokalt från flera butiker. Potatisproteinet odlas visserligen främst i Frankrike och Tyskland men svenska odlare av stärkelsepotatis förädlar inte sina restprodukter (ännu).

jag använder endast eggersmans kraftfoder.

förutom lusern, betfor och kli då.

Eggersman är helt klart bäst :bow:
Deras Vitalmusli har gjort underverk på min svårfödda häst!

*kl*

Använder:

* Salsa Basmix.
* Krafft´s Lusern hackad strå.
* Betfor.
* Vitafor Total´s röda mineraler.

Vilket fodermärke använder du helst/är din favorit? (OBS! Är ingen reklam!) Är nyfiken, för att det för några år sen var väldigt många som tjatade om Dodson & Horrell, och Krafft var så jättedåligt, o s v.

Själv tycker jag faktiskt bra om kraffts produkter och även just dodson & horrells. Använder mig mycket av lucern i mina foderstater eftersom detta ju är ett grovfoderkomplement i "kraftfoderformat". Och så behöver man inte vara rädd för proteinöverskott då.

Ett BRA, analyserat grovfoder, som vid behov kompletteras med någon av Salsa Hästfoder's müslimixer....
Lokalt producerat av till största delen SVENSKA råvaror med korta transporter.
www.salsafoder.se

Skulle aldrig byta till något annat i dagsläget just p.g.a. miljötänket Salsa har med sina produkter.....

Jag använder mest Krafft, men det är nästan enbart för att jag inte vill åka så långt för att handla. Har bara några km till Granngården... ;)

Krafft är ju även ganska ensamma om att ha lusern som hackat strå, som är ett favorittillskott.

Har dock använt både Hippo (Alfa) och Hestekraft tidigare, då vi hade nära till deras ÅF.

Har än så länge bara provats kraffts, har bara haft häst ca 8 månader. Jag har kollat på andra märken men då har det endå alltid slutat med krffts för att deras produkter innehåller tex mer protein lr nått sånt så att man tjänar på att köpa krafft även om det kanske är lite dyrare än hippo lr mustang.

Använder foderleverantörens hemmablandade müsli

inehåller: havre, korn,soja,aspbark,majs m.m

finns med mycket, lite eller ingen havre.
Får det hem levererat innan för stalldörren! :banana:

Jag fodrar med Lympos foder, betfor, kraffts lusern hack och kraffts miner blå. Fodrarde tidigare med kraffts pellets och mustang pellets. Men tyckte att lympos foder var mer prisvärt och dessutom i musliform.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka