Fodermängd till Shetlandsponny

Sv: Fodermängd till Shetlandsponny

Mina har fri tillgång till bra grovfoder på vintrarna, sommartid går de på bete.
Det som är svårt med shettisar är att få i dem tillräckligt med proteiner utan att hamna på överskott på energi (som de blir feta av).

sök lite här på sidan så hittar du en hel del trådar om shettisar också.

Vår käkade grovfoder. Till övervägande del silage, men under vintern (fryslort) fick han också lusern.

Är såklart väldigt individuellt, min går max på 4kg om dagen under vintern om höet har hyffsad kvalitet.
Gör en foderanalys och sätt in alla värden i ett foderprogram, enkelt och man får en hum om vad man bör ge.

Även shettisar ska ha en balanserad foderstat där man tar hänsyn till MJ-behov.

Min shettis är sällskapsponny och unghäst, har ett MJ-behov på cirka 30. I nuläget får hon 3.5 kg hö och 0,5 lucern + mineraler. Hur mycket MJ-behovet ökar under vintern, beror på hur kallt det blir (har kallstall).

/Lizzie

Det kan väl inte räcka så länge?

Min förra och min nuvarande går på fri tillgång på grovfoder, inte analyserat än.

3,5 kg hö och 0,5 kg lucern. Det är 4 kg grovfoder per dag, får hon mer så äter hon inte upp. Shettisen är sällskapsponny och behöver inte mer än 35 MJ i dagsläget. Ökar på lite till när riktigta vintern slår till. Ponnyn har inga problem att hålla hullet - och mitt hör är analyserat och det passar inte att ha till fri tillgång.

/Lizzie

Vår hade i praktiken fri tillgång men käkade inte mer än max 3 kg/dag. Och han höll sig fint i hull på det, med några nävar lusern på vintern.

Vår får ca 2 kg hö inne plus gräs eller hö som äts gemensamt i hagen. Där får de så det räcker ett bra tag under förmiddan, ca 25 kg fördelat på tre större hästar och shettisen när det är som kallast :) tror ponnyn äter ca 5 kg i snitt per dygn. På det får hon nån dl müsli och mineraler.

Mitt i vintern får de även en del grenar och lite halm att plocka med :)

3 kg hösilages räknat på torrsubstans, 1 dl betfor som spolas igenom innan utfodring och ett mått fosforbalans.

Hösilages i frågan är väldigt proteinrikt.

Edit:
Glömde säga att det dock är en minishettis (82 cm hög) jag har.

Jag har två små, den ena får så mycket hö inne han orkar äta samt lucern, det blir inte mer än 2 kg hö inne och 600g lucern. Den andra kommer få 1 kg hö inne delat på två givor samt 500g lucern. Ute kommer de få 1 kg att dela på, delat på två givor. De kommer ha fritt på halm dygnet runt till vintern, nu har de fritt på halm inne. Det är fortfarande gräs i hagen ute.

Utöver grovfodret får de lite spedibeet, mineraler och foderjäst. Lucernen de får är hälften hack och andra hälften pellets.

Mina är 90 och 94 cm höga, en lättfödd och en svårfödd + kräsen.

Tack för alla svar! Nu känns det lite lättare att få till en bra foderstat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
525
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Undrar om det är någon tävlingskarens i Equi Jewal?
Svar
1
· Visningar
328
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar