Foderlära

Ankan

Trådstartare
Om jag vill lära mig allt (eller ja :p;) ).. vart börjar jag då?

Tänker mig att biblioteket borde kunna vara en bra startplats, men vilka böcker är bra? :confused:

Borde ju finnas bra sidor på nätet med men jag hittar inget, något råd?

Rikta in dig på forskningsrapporter istället. Böcker blir snabbt utdaterade eftersom rönen inom foder kan svänga fort.

På Hästsverige finns en del grundläggande information.
SLU ger ut ett litet häfte, som man nu kan ladda ned gratis från nätet, där man kan läsa om olika foder, hästens behov och hur man räknar ut foderstaten.

På Hästsverige finns en del grundläggande information.
SLU ger ut ett litet häfte, som man nu kan ladda ned gratis från nätet, där man kan läsa om olika foder, hästens behov och hur man räknar ut foderstaten.

Fast jag tror att TS är ute efter foderlära för hund...?

Förslag på bok att börja med är SKK Hundmatboken av Åke Hedhammar och Marie Sallander. Den går att köpa i nätbokhandeln. Boken är några år gammal (2010), men grunderna om näringslära för hundar finns där. Marie Sallander har en hemsida som du kan kika på.

Ett annat tips är sidan dogfoodadvisor.com Läs omdömena om de olika fodren från de bästa 5-stjärniga och till de sämsta 1-stjärniga och motiveringar till vad som de tycker är bra och mindre bra.

Sidan petfoodindustry.com har massor av aktuella artiklar. Bli medlem (gratis) så kan du läsa allt.

Sök i pub med efter forskningsrapporter. Här finns vetenskapliga avhandlingar från en massa universitet runtom i världen. Välj sökord som du är intresserad av. Du får upp fria rapporter (en del är låsta) och du kan se i marginalen var de här rapporterna finns omskrivna i olika veterinärtidningar och andra facktidskrifter. Lycka till!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
630
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka