FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

mackan

Trådstartare
Ni som har uträknade foderstater under vinter/vår/höst. Hur gör ni med kraft foder delen under betes perioden, för hästar som går ute med bra bete dygnet runt, och fortfarande arbetas normalt? dvs inte bara går och slappar på bete utan att tränas med samma intensitet som andra perioder? :bow:
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

mackan skrev:
Ni som har uträknade foderstater under vinter/vår/höst. Hur gör ni med kraft foder delen under betes perioden, för hästar som går ute med bra bete dygnet runt, och fortfarande arbetas normalt? dvs inte bara går och slappar på bete utan att tränas med samma intensitet som andra perioder? :bow:

När jag hade häst i ridålder så gjorde jag som så att när sommarsläppet kom så gavs det hö så länge de själva ville äta. Kraftfoder samma som hela vintern men i mindre mängd som korrigerades vaerefter sommaren.

Har aldrig haft en häst som jag bara låtit gå på bete och inget tillskottsfodring, inte ens unghästen får gå helt utan, jag korrigerar varefter det behövs mj, protein eller fyllnad av båda.
Jag föredrar dock ett lite mindre kraftigt bete där jag kan forstätta fodra med vinterfodret för magens skull så den slipper så många foderförändringar.
 
Senast ändrad:
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

Hittills har jag inte fodrat något extra. Min häst går på ett sånt bra bete att jag inte behövt. Men hur det blir i år får vi se.
Vatten och salt får han naturligtvis...
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

Tack. vi har så pass bra bete att de inte rör höet så fort de släppts ut, betet ger dem vad de vill ha...
jag vill gärna fortsätta med kraften då man ju inte vet vad gräset egentligen innehåller, även om hästen håller sig rund och fin på det, så det måste vara fullgott. Ville därför höra hur andra gör, känner så många som drar bort kraften helt, men då rider de heller inte så mycket. Min är fullblodis och även om han har lätt att hålla hullet så är det lite väl extremt att dra bort allt - han äter även hö under betet varje gång jag tar in honom, då får han hur mycket han vill, men som sagt det är inte alltid han äter ens då för betet är så pass bra.
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

Kanske ska tillägga att min häst inte äter kraftfoder i vanliga fall.
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

Det fanns en tråd om detta för inte så länge sedan och då var det en länk till en artikel som visade att svenska beten i regel innehåller allt det hästarna behöver förutom selen. Förutsatt förstås att betet är bra och att hästens hull är bra. Beror ju också såklart på hur sent på säsongen man har hästen ute.

Själv har jag alltid haft mina hästar ute dygnet runt och inte tillskottsfodrat med något annat än mineraler i regel. Även när jag tävlade min ponny som mest (elit hopp och lätt fälttävlan) gick han ute och fick kanske ytterst lite kraft. Men då brukar jag se till att jag har bra beten som räcker till. Min nuvarande häst går inte så hårt men rids i alla fall normalt 5 dagar i veckan under sommaren på bara bete i princip.
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

mackan skrev:
Tack. vi har så pass bra bete att de inte rör höet så fort de släppts ut, betet ger dem vad de vill ha...
jag vill gärna fortsätta med kraften då man ju inte vet vad gräset egentligen innehåller, även om hästen håller sig rund och fin på det, så det måste vara fullgott. Ville därför höra hur andra gör, känner så många som drar bort kraften helt, men då rider de heller inte så mycket. Min är fullblodis och även om han har lätt att hålla hullet så är det lite väl extremt att dra bort allt - han äter även hö under betet varje gång jag tar in honom, då får han hur mycket han vill, men som sagt det är inte alltid han äter ens då för betet är så pass bra.

Min häst får inget kraftfoder på bete. Han är tävlingskondition och är fullt igång hela året, med undantag för tvåveckorsvilor emellanåt. Brukar inträffa när det blir som varmast/kallast. Dock inget som påverkar (hans) muskelmassa eller kondis.
Han klarar sig på vårt bete, som iofs är ett bra bete som är gödslat, inget ängsgräs alltså.

Likadant var det för förra hästen i stallet, ett svårfött fbl, som också var igång hela sommaren. Han höll sej rund och fin hela sommaren utan kraftfoder. Den hästen började däremot få kraftfoder tidigare än min eftersom min är mer nomralfödd och den här var svårfödd. Bättre för rund isf.

På sensommaren lägger vi ut hö men eftersom de hellre äter gräset som inte finns så är det läge att ha koll på betesmängden och börja med kraftfoder igen när gräset börjar bli slut och ha lite tajming med det.
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

Jag stödfodrar min under hela betessäsongen. I början med kornkross sedan får jag lägga till en hel del lusern och olja ju längre sommaren går och ju mindre näring i gräset det är.
Hon är väldigt svårfödd och har aldrig klarat en hel sommar utan kraftfoder.
Rider hela sommaren,om hon inte drabbas av skador såklart - lite av hennes specialité när hon går på bete:crazy: . Förresten hon kanske är smart, uträknat liksom :idea: :rofl:


Vad hon går på resten av året varierar ju, beror på höinnehållet, men denna vår står hon på hö, lusern, krafft pluss grön, kornkross och betfor.
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

TACK alla som svarat. Jättebra och informativ information som jag ska ta till mig. :bow:
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

Jag har en arab...och oftast måste hon stödfodras på sommaren även om hon inte gör något.

Jag avgör kraftfodermängden efter hur betet serut och jag använder mig av samma fodermedel som under vintern...
Är det mycket bete med "lagomt" uppvuxet gräs i stora mängder så brukar det räcka med lite havre och betfor + mineralerna. Är det "dåligt" bete där det inte växer så mycket gräs och där det lätt blir torrt och nertrampat så går hon på nästan vinterfoderstat.
Hö brukar jag låta henne äta medan jag borstar eller om hon ska stå inne ett par timmar.
Jag ger samma mineraler och i samma mängd under betesperioden som jag gör under vintern och räknar om foderstaten när jag får analysen på höet till nästa stallperiod.

Jag änvänder mig mycket av mitt viktmåttband under betet...för att hålla koll på vikten.
 
Sv: FODERKUNNIGA: Hur justerar ni kraftfodret under betes säsongen?

Jag brukar inte behöva ge något kraftfoder under sommaren eftersom vi har riktigt bra bete. Däremot börjar jag stödfodra med hö och pyttelite kraftfoder ganska tidigt på hösten för att vänja deras magar.
På våren stödfodras det med hö så länge de äter av det i hagen, men det finns hö inne i boxarna under sommaren som de kan äta av innan och efter ridpasset om de vill.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 000
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 554
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp