foderknölar??

C

cribba

Min Nisse har två "foderknölar" vid manken.Hur blir man kvitt sådana? Jag har masserat och fick Hibiscrub av vetrinären, vad mer kan jag göra? måste jag skära eller har någon fler tips?Jag står på Kornkross o vissa menar att de e d som e problemet men under de två månader älsklingen var på bete fick han inte kornkross alls. sadeln han har sitter bra och även den användes inte under betet och nu har det gått lååång tid o de blir hårdare och mer envisa! Vad är dem och vad gör dem, hur blir man kvitt dem? finns någon expert? har provat me barbacka och foderbyte, träning o massage, hibiscrub mm, måste man skära?

Sv: foderknölar??

cribba skrev:
Min Nisse har två "foderknölar" vid manken.Hur blir man kvitt sådana? Jag har masserat och fick Hibiscrub av vetrinären, vad mer kan jag göra? måste jag skära eller har någon fler tips?Jag står på Kornkross o vissa menar att de e d som e problemet men under de två månader älsklingen var på bete fick han inte kornkross alls. sadeln han har sitter bra och även den användes inte under betet och nu har det gått lååång tid o de blir hårdare och mer envisa! Vad är dem och vad gör dem, hur blir man kvitt dem? finns någon expert? har provat me barbacka och foderbyte, träning o massage, hibiscrub mm, måste man skära?

Det kna ta lång tid att bli av med sånna knölar. Tro mig jag vet. Hade det på min förra häst. och tyvärr så var det sadeln som inte passade. Red barbacka och så fick han ny sadel så fort knölarna inte ömmade. Och dom försvann.
Ibland kan det ta månader innan dom försvinner helt. Men så länge dom inte ömmar så kan man rida med sadel. Mne jag tycker nog du kanske ska titta upp sadeln.
Bara för att du provade ut den för ex. ett år sen betyder inte det att den passar fortfarande...hästen kanske har tappat muskler eller satt nya muskler och därav så passar inte sadeln längre.
Hoppas du får bukt med dom. Vet hur tråkigt det är!

Sv: foderknölar??

JO, jag vet, en av sadlarna e väck nu, en gammal allround som jag bara haft kvar av ngn anledning, vi rider nu i den andra, dressyrsadeln endast. Dock så reds han 1-2ggr/v m allrounden i sommras, på betet... och det har inte blivit varken sämre eller bättre, de är fortf hårda och väldigt ivägen, men du säger att jag kan rida m sadel iaf? hjälper jodopax? en stallkamrat sa att man skulle massera in det?
Han ömmar inte o har inte gjort tidigare heller på/runt knölarna...
tacksam för svar/Christine

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
4 034
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 959
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar