foderknölar.

C

CeciliaHeikne

hur får man bort dessa? vad kan man göra för att dom itne skall uppstå igen osv. lite allmänn fakta vore bra..

Sv: foderknölar.

foderknölar kan uppstå om hästen fått ex. för mycket protein, överskottet lägs som knölar på kroppen. små små, eller ibland större..

Hon har några på halsen, men dessa är inga problem, men hon har fått en på ryggen som är mindre rolig. Så nu rider jag med fårskinns vojlock.. den stör inte henne så. men det voe ju bra om den gick att få bort.

jag har försökt med det, ex. gätt henne mindre lusern och nu tillslut ingen lusern alls. men knölarna sitter där dom sitter . haha brukar badda med alsolsprit, fungerar väl sådär. dom är inte lika stora iaf

Foderknölar uppstår inte av protein, det har varit känt länge. Utan oftast är det någon allergisk reaktion av något annat. Men inte pga protein.

nehe ne.. konstigt.. vi hade en vet. ute förra veckan som kollade på en skadad häst frågade honom bara varför dom uppstog så jag visste hur jag skulle ändra så dom försvann. han sa att det var en protein knöl.. men han visste att det var svåra att få bort..han a alsolsprit.. och de har ju ipf fungerat till en viss del..

Foderknölar ansågs tidigare bero på protein, numera misstänker man att det är något i foderstaten som hästen är överkänslig mot. T ex så står ofta korn på matsedeln hos hästar med foderknölar.

hmm, stämmer bra.. hon får havren utblandad med korn varje måltid. Annars får hon alldeles för mycket energi.. Men vad ska jag ge henne om jag tar bort kornet då :confused:

Hur stora är knölarna och kan de sitta var som helst på kroppen? Är de farliga el "bara" irriterande om de sitter på "fel" plats? Ska man behandla dem med något el bara låta dem vara och försöka hitta orsaken till att de uppstår?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 573
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka