Foderknölar

Problematisk

Trådstartare
Upptäckte att hästen har fått vad jag tror är foderknölar. Är på ryggen, i sadelläget. Typ en "rad" på vardera sida ryggraden, ca 5 cm ifrån den, med små (max 1 cm) hårda knölar/knutor.
Har rätt nyligen börjat introducera sojaprotein, så jag misstänker ju nu att det är det som är boven. Måste jag sluta ge det? Hon har inte kommit upp i hälften av den mängd hon ska ha än, så jag är inte så hoppfull :cautious:

Så vad gör jag? Brukar hästar tåla potatisprotein bättre?

Upptäckte att hästen har fått vad jag tror är foderknölar. Är på ryggen, i sadelläget. Typ en "rad" på vardera sida ryggraden, ca 5 cm ifrån den, med små (max 1 cm) hårda knölar/knutor.
Har rätt nyligen börjat introducera sojaprotein, så jag misstänker ju nu att det är det som är boven. Måste jag sluta ge det? Hon har inte kommit upp i hälften av den mängd hon ska ha än, så jag är inte så hoppfull :cautious:

När min häst hade så var det för att bommen i sadeln gått sönder utan att jag märkt något.

Men om du misstänker sojan så är det ju enkelt att sluta ge det och se om det försvinner. Om det försvinner skulle jag sedan prova en gång till för att bekräfta tesen.

Det där låter inte som foderknölar, utan som något slags reaktion i ryggen av sadeln. Skulle ha kollat den i första hand.

Det där låter inte som foderknölar, utan som något slags reaktion i ryggen av sadeln. Skulle ha kollat den i första hand.

Det är det inte, hon har inte haft något alls tidigare och de har kommit senaste dagarna. Hon har inte haft sadeln på ryggen på ca 3 veckor.

Det är det inte, hon har inte haft något alls tidigare och de har kommit senaste dagarna. Hon har inte haft sadeln på ryggen på ca 3 veckor.
Ok, då kan det j inte vara sadeln i alla fall. :) Testa att ta bort sojaproteinet och se om de försvinner. Vänta med att börja med något annat, så att du verkligen vet vad det är hon reagerar på. Så skulle i alla fall jag ha gjort. :)

Risken är nog ganska stor att din häst får det av potatisprotein också. En av mina hästar får direkt krustor/knölar på ryggen vid för stor proteingiva från vissa fodermedel. Kan inte ens ge en halv dl pp utan att det kommer. Även fått av soja men inte lika snabbt. Nu bytte vi hö till ett med mkt protein i och han har fått en knöl. Lustigt nog har det aldrig hänt ngt vid pelleterat proteintillskott. Tex granngården proteinkoncentrat eller Hippo grow. Trots en giva på motsvarande 100 -150g protein vid ett tillfälle.

Risken är nog ganska stor att din häst får det av potatisprotein också. En av mina hästar får direkt krustor/knölar på ryggen vid för stor proteingiva från vissa fodermedel. Kan inte ens ge en halv dl pp utan att det kommer. Även fått av soja men inte lika snabbt. Nu bytte vi hö till ett med mkt protein i och han har fått en knöl. Lustigt nog har det aldrig hänt ngt vid pelleterat proteintillskott. Tex granngården proteinkoncentrat eller Hippo grow. Trots en giva på motsvarande 100 -150g protein vid ett tillfälle.

Det låter ju inte så lovande :( Får tyvärr inte tag på bättre hö, så hon behöver ganska stort proteintillskott. Alternativet är väl att ge lusern, men det blir väldigt stora mängder lusern då och väldigt mycket mer energi än hon behöver och bör äta.

Hur många gram per 100 kg häst ger du nu? Ibland kan det hjälpa att ge flera mindre givor om hästen är känslig och proteinkoncentrat får man vänja in väldigt sakta, tänk matskedsvis, och sedan höja sakta under iallafall fyra veckor. Vanligtvis är det inte själva totalmängden protein som är problemet utan att man ger stor giva på en gång och det klarar inte alla hästar. Om du har gett allt i en giva skulle jag ta bort sojan helt tills knölarna försvinner och sedan introducera sojan igen i små mängder fördelat över dygnet. Har du redan delat upp i mindre givor, vant in sakta, inte ändrat något annat, inga på insidan smutsiga täcken, hästen inte har varit för varm och du inte kan hitta någon annan orsak så kan det vara så att hästen inte klarar sojan i sig även om det inte är så vanligt. Då kan det vara vettigt att introducera potatisprotein istället och då i små mängder väl fördelat över dygnet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
B
Hästvård Hej! Min häst har fått som en knöl ovanpå/i anslutning till ryggraden precis bakom sadelläget. Den sitter inte i huden, utan det känns...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: B-ianca
·
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 231
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama