eldione

Trådstartare
När jag frågade min kompis varför hon la foderkalk i hästarnas mat (ca ½dl per häst) så blev hon först helt ställd och sa "Tja, det är ju bra för dom... typ för skelettet och så"
Funkar det egentligen så med kalk?
Hästarna i fråga får ju mineraler som täcker deras Ca-behov och är det inte bättre då att Ca/P kvoten är bra?

Sv: Foderkalk

Jo man ska inte dutta på en massa extra... :confused:

Ca/P kvoten blir väl knasig och dessutom får väl hästen sitt behov av Ca från övrigt foder PLUS att den får ett minrealfoder.

till vuxna hästar finns det ingen anledning att ge extra foderkalk. så länge du har en bra ca/p-kvot, så behöver man inte hålla på och dutta i massa extra till unghästar heller. kan vara bra i början när man vänjer av dem från stot (eftersom de inte diar lika mkt) och sen ett tag efter de slutat dia. men behöver man inte, så ska man ju inte hålla på å chansa å stoppa i extra, bara för att..
då är det bättre å lägga pengarna som kalken kostar, på att göra ordentlig analys på höt och få hjälp med att sätta upp en bra foderstat.
och ½ dl foderkalk/dag, det låter onödigt mkt..
du kan ju ta reda på lite fakta om foderkalk (Kraffts hemsida) och ge, eller lite diskret se till att din stallkompis får/ser.. :)

Hm jadu? Man kanske bör veta varför man lägger i det, då det förändrar kvot. Men jag hade i det förut då jag gav mycket havre för att jag fick det som råd.

Marika skrev:
Hm jadu? Man kanske bör veta varför man lägger i det, då det förändrar kvot. Men jag hade i det förut då jag gav mycket havre för att jag fick det som råd.

Havre innehåller ju mest fosfor så om man ger mkt havre kan det vara bra att ge extra kalcium för att hålla kvoten bra. :smirk:

Kanske lite fånig fråga - men vad är mycket havre???

Jag ger min häst på 713kg 1.76cm hög:
18kg hösilge med kvot 13.4
2 kg hel havre
500gr lucernpellets
morötter
mineraler från Hippo

Kan man säga att jag ger mycket havre????

Milou75 skrev:
Kanske lite fånig fråga - men vad är mycket havre???

Jag ger min häst på 713kg 1.76cm hög:
18kg hösilge med kvot 13.4
2 kg hel havre
500gr lucernpellets
morötter
mineraler från Hippo

Kan man säga att jag ger mycket havre????

Nja... du är väl på gränsen men inte riktigt "MYCKET" kanske.
Dessutom ger ju du LUSERN som balanserar upp det genom att lusern är väldigt kalciumrikt istället! :idea:

Men för att veta säkert att kvoten Ca/P är okej måste man ju också titta på grovfodret Ca och P värden... och även övrigt foder du ger (mineralerna o så).

eldione skrev:
När jag frågade min kompis varför hon la foderkalk i hästarnas mat (ca ½dl per häst) så blev hon först helt ställd och sa "Tja, det är ju bra för dom... typ för skelettet och så"
Funkar det egentligen så med kalk?
Hästarna i fråga får ju mineraler som täcker deras Ca-behov och är det inte bättre då att Ca/P kvoten är bra?
Om mineralfodret täcker behovet så är det ju helt onödigt med kalk. Kan dessutom ställa till obalans så att mineralerna inte tas upp lika bra om Ca/p-kvoten blir tokig. Precis som du säger.

Vi ger kalk till en av hästarna i vårt stall beroende på att hon är unghäst och får lite annan utfodring än de andra och därför behöver det för att få just rätt balans i Ca/P-kvoten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar