Foderjäst, dosering?

HannaZ

Trådstartare
Pållen är kass i magen nu när gräset börjat växa på sig. Gav MagTarm i omgångar förra sommaren men tänkte prova med foderjäst i år. Undrar dock över doseringen.

Enl Svenska Foders hemsida ska man utfodra enl nedan, tycker dock att det låter bra mycket med 5 dl om dagen...

"Generell giva:
Utfodra Hippo Foderjäst med 1 dl/100 kg kroppsvikt dagligen uppdelat på minst 2 gånger."

Sv: Foderjäst, dosering?

Har givit 2,5 dl uppdelat på 3 kraftfodergivor. Har funkat bra för vår del.

står det inte 0,5dl/100kg häst har för mig det vi ger 3dl till våra men kompisen ger endast 1 till sin o det funkar det också=)
såg nu att det var om man gav helatiden=)
jag tror inte du behöver ge mer än 0.5dl/100kg häst...
våra har klarat sig på det då de blivit lösa pga stress mm o även grönt men det har slutat..

Senast ändrad:

Nejdå det är inte mycket. Men du BEHÖVER ju inte ge så mycket, pröva med hälften så får du se!

I övrigt så blir de flesta hästar lösa i magen av att gå från torrt hö (eller silage) till det betydligt vattenrikare gräset. Oftast ingen fara för dom. (iaf vad min veterinär sa en gång i tiden)
Det bästa är nog att ge dom hö eller halm OCKSÅ om man kan ( t ex till natten om de fortfarande står inne då).

Den här hästen kan vara dålig i magen från och till en hel betessäsong, trots att han gått i samma hage hela året (en extra hage öppnas upp from april) och således inte råkar ut för något egentligt "foderbyte" bara att gräset börjar växa på sig. Nu går han dessutom hos min kompis i en hage med väldigt lite lite gräs och han reagerar ändå med jättemkt gaser och halvlös till lös avföring.

Får börja att ge 2,5dl och se om det har någon effekt.

Tack för svaren!

Jag ger bägge mina gamla män två deciliter var uppdelat på två givor. Fungerar bra. Det som står på spannen är VÄLDIGT mycket.

Liknande trådar

M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka