Foderjäst, Lactamin

Z

zazzabella

Är det någon som vet vad Foderjästet Lactamin från Lantmännen har för analysvärden?

mvh bella :)
 
Sv: Foderjäst, Lactamin

Stämmer det att det är:
13,5 MJ
400 Smrp
2 Ca
7 P
1 Mg

Jag läste här på internet att det är:
14 MJ
360 Smrp
2 Ca
14 P
1 Mg

Min kompis har ett annat foderjäst (vet ej vad det heter) och hon sa att det är samma värden på alla foderjäst och hon sa att det är:
13,5 MJ
148 Smrp
1 Ca
4 P
0,6 Mg

Så nu blev jag lite förvirrad. Vilket är korrekt?

Tacksam för svar!!!
mvh bella :)
 
Sv: Foderjäst, Lactamin

Lactamin har ingen ordentlig innehållsinformation på sitt produktblad. Om du har hinken så kan du ju kolla på den, annaars är det nog bäst att du mailar eller ringer till Lactamin.

Du kan ju skriva in svaret är sedan. :angel:
 
Sv: Foderjäst, Lactamin

På hinken står det helt konstig, jag fattar inget av det.
Det står:
MJ 13,5
Råprotein 25 %
Kalcium 0,7%
Fosfor 0,2 %
Magnesium 0,1%

Vad betyder det?

mvh bella :)
 
Sv: Foderjäst, Lactamin

Att den innehåller 13,5 MJ/kg, 7 g calcium, 2 g fosfor och 1 g magnesium per kg. När det gäller protein så är vi vanliga dödliga intresserade av det smältbara råproteinet, och det finns et ju ingen uppgift om. Förhoppningsvis kan Lactamin svara på det. Men det innehåller alltså 250 g råprotein/kg. Mängden smältbart råprotein är lägre.
 
Sv: Foderjäst, Lactamin

Okej, tack!
Jag har mailat till dom. Hoppas på svar snart! :)

mvh bella :)
 
Sv: Foderjäst, Lactamin

zazzabella skrev:
Okej, tack!
Jag har mailat till dom. Hoppas på svar snart! :)

mvh bella :)

Lägg gärna ur svaret på analysen som en egen tråd. Jag skulle bli jätteglad i sånt fall. Har också behov att få reda på vad Lactamins foderjäst innehåller. :D

/Lizzie
 
Sv: Foderjäst, Lactamin

Dom svarade på mitt mail. Men dom har inga uppgifter om smältbart råprotein på sitt foderjäst. Men dom lovade att dom skulle skicka iväg ett prov för analys. Dom uppskattade att foderjästen innehåller ca 400 smrp. Få se vad analysen säger, jag kan höra av mej igen när dom har skickat svaret, om ni vill!!?

mvh bella :)
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Tossa90
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 684
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp