Foderinpackning i magsäcken

HiskeV

Trådstartare
Hej alla på bukefalos.

(varning för långt inlägg)

Jag har många funderingar kring det här och vet inte hur jag får svar riktigt, så vänder mig åt alla håll jag kan innan jag tar beslutet.

Det är såhär att sen jag köpte min häst för 2,5 år sen, ett sto på 14 år, så har hon haft lite dålig aptit på att äta hö. Kraftfoder äter hon gladeligen.

Hon pillade i sig typ 10 kg hö om dagen, vilket är lite lite för en stor frieser på runt 170 i mkh. På senare tid har hon dock blivit sämre och förra helgen matvägrade hon helt på söndagen. Vi kollade henne för kolik, det hade hon inte, men hon hade inte dem symptomen heller (veterinär undersökte henne).

Jag valde då att köra in henne på klinik och göra gastroskopi på henne. Detta har jag funderat på att göra länge med tanke på aptiten så funderade jag på magsår, men veterinärer har sagt att det är onödigt och hon inte har dem symptomen.

Inne på kliniken hittas en stor klump foder i magsäcken. Hon sondmatades till fredagen utan framsteg och skickades sedan till strömsholm för behandling. På strömsholm har de kämpat och lyckats få upp foder och lossat en del av klumpen men igår ringde de och sa att nu tror de inte att de kommer längre, och det kanske är bäst att låta hästen somna in.

Eftersom alla veterinärer har sagt olika saker så blir jag så himla tveksam. Kan man lita på att det inte går att göra nåt för henne? Hon har inte visat några symptom på att det gör ont, förutom i söndags då hon matvägrade, detta har aldrig hänt förut. Är det värt att köra henne till annan klinik för en till bedömning? Hon har hela tiden varit relativt glad och smärtfri enligt veterinär.

Jag kommer givetvis inte att hålla henne vid liv om hon lider, jag vill bara vara trygg med att vi gjort allt vi kan för henne. Ber om ursäkt för långt och virrigt inlägg, och tackar er som orkat läsa såhär långt.
 
Om två kliniker har testat och gått bet så kanske man får lita på att det är så.
Jag skulle be att få en ordentlig telefontid/samtal med behandlande veterinär, be dem förklara vad de hittat och varför de tror att de inte kommer fixa det.
Spontant har jag aldrig hört om att foder skulle kunna fastna på det viset i magsäcken, efter att ha sett insidan av en magsäck vid gastro så har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna uppstå om det inte är något strukturellt fel på hennes magsäck. Det kanske är en missbildning/tumör/annat som orsakar att foder fastnar, och det kanske är därför de inte tycker att det är värt att böka vidare med hästen.
Be att de förklarar så att DU förstår, inga frågor är för dumma, det är viktigt att du förstår hela läget för att kunna ta ett beslut.
*styrkekram*
 
Tack snälla för att du tog dig tid att svara :bow:

Den första kliniken sondade dock bara ned saker för att få fodret att röra sig vidare, de verkade inte ha fattat att det är en klump liksom.

Det är bara så svårt för mig att förstå hur man ena dagen kan säga att vi fortsätter kämpa och 24h senare är det helt plötsligt hopplöst. Bör man inte ge det mer tid? Jag menar om den nu suttit där i 3 år är det väl inte konstigt att den inte försvinner bara sådär? Att det är omöjligt att få tag på henne gör inte att det känns bättre tyvärr. Även om jag förstår att de har fullt upp.

Ville väl mest se hur andra resonerat. Hade de tagit bort en häst som är pigg och glad och inte verkar ha ont? Det alla säger är precis som du att det hela är väldigt märkligt.
 
Tack snälla för att du tog dig tid att svara :bow:

Den första kliniken sondade dock bara ned saker för att få fodret att röra sig vidare, de verkade inte ha fattat att det är en klump liksom.

Det är bara så svårt för mig att förstå hur man ena dagen kan säga att vi fortsätter kämpa och 24h senare är det helt plötsligt hopplöst. Bör man inte ge det mer tid? Jag menar om den nu suttit där i 3 år är det väl inte konstigt att den inte försvinner bara sådär? Att det är omöjligt att få tag på henne gör inte att det känns bättre tyvärr. Även om jag förstår att de har fullt upp.

Ville väl mest se hur andra resonerat. Hade de tagit bort en häst som är pigg och glad och inte verkar ha ont? Det alla säger är precis som du att det hela är väldigt märkligt.
Nu vet ju inte jag vad de har gjort för att få bort den, men har de gått ner med gastro och petat runt och kanske sett att det sitter fast i någon struktur eller så, så kan ju läge och prognos ändra sig ganska snabbt.
Som betalande kund, där varje timme på klinik är dyrbar skulle jag ställa krav på att de återkopplar omedelbart då de (tydligen) har givit upp och nu bara väntar på ditt svar(om jag förstår dig rätt). Ring, och ring igen, någon måste komma till luren och förklara för dig, annars hade jag sagt till dem att jag inte tänker betala för att hästen står där och kostar timme ut och timme in.

Angående att en häst verkar pigg och glad, tyvärr är det otroligt svårt för oss människor att kunna avgöra om en häst har ont. Hästar är flyktdjur och mörkar så långt det är möjligt att de inte mår bra. Så, om man sett att det växer något i magsäcken eller att det på annat vis syns att problemet skulle återkomma så skulle jag nog låtit hästen somna in.
Den har ju uppenbarligen mått dåligt av klumpen då den inte ätit som den ska, det vill man ju inte att det ska hända igen.
 
Ja, det känns verkligen som att de gett upp.

Hon ringde nyss och nu sa hon att denna klump uppstått hastigt och det är inte alls något hon gått med. De har varit nere flera gånger om dagen med gastroskop som jag förstod det, men vet inte anledningen till att det uppstått. För mig är det väldigt svårt att ta in hur det kan vara så svårt att få bort en klump med foder som de uppenbarligen ändå fått bort bitar på?

Vad är det som gör att man bör ge upp och sluta försöka efter 4 dagar av behandling? Jag kommer nog att ta henne till en andra klinik för ett till utlåtande, bara för att vara på den säkra sidan. Hon har iallafall inte ont just nu då hon går på smärtstillande.
 
Det har jag inte heller fått svar på, bara att det är foder.

Men du vet väl vad du gett för foder? Troligtvis pelleterat som svällt, bildad en stenhård klump runt höet kanske? Jag tror inte det är så ovanligt.. har hört det förut nämligen! Har svårt att se att tex havre eller musli ska kunna bilda sådana klumpar. Alternativt då om hästen har fickor i tarmarna där det fastnat, men det borde dom väl sett isåfall?
 
Jaha, jo det vet jag såklart. Visste ju bara inte om allt foder kan fasta eller bara pellets. Hon har ätit pellets, havre och hö. Men ja det är väl antagligen pelletsen som fastnat? De har inte sagt något om att de hittat något fel, förutom själva klumpen, utan det är mest bara gissningar.
 
Åh tar jättegärna emot tips. Bor i stockholm men hon kan såklart transporteras till klinik var som om det finns någon som kan hjälpa.
 
Jaha, jo det vet jag såklart. Visste ju bara inte om allt foder kan fasta eller bara pellets. Hon har ätit pellets, havre och hö. Men ja det är väl antagligen pelletsen som fastnat? De har inte sagt något om att de hittat något fel, förutom själva klumpen, utan det är mest bara gissningar.
Alltså, hålet mot magen är ganska litet, och halsen är ganska liten, är klumpen stor så går det inte att "peta den vidare" eller dra upp den. Det KAN ju vara så att hästen fått i sig något annat som "armerar" foderklumpen och gör den jättehård.
Om de inte kan säga att det är något fel på själva magsäcken så skulle jag definitivt inte avlivat. Däremot skulle jag hämtat ut hästen pronto, tycker de inte att de klarar det så kan du lika gärna slippa att betala för vidare uppstallning. Då är det bättre att du hemma i lugn och ro kan ringa runt till veterinärer och förklara läget och kolla och du hittar någon som har en bra idé.

Och sen skulle jag slänga allt pelleterat foder.
Det ska jag också göra nu btw....
 
Ja pelleterat foder kommer man aldrig använda igen....

Och sen skulle jag slänga allt pelleterat foder.
Det ska jag också göra nu btw....

Nja det beror väl på vilket pelleterat foder man använder tänker jag. Mitt är väldigt små pellets och sväller inte nämnvärt när man blöter det. Lucernpelletsen blöter jag alltid. Krafft skulle jag aldrig våga använda för det sväller för mkt och blir stenhårt iallafall förr om åren, kanske är bättre nu.


Grejen med all pellets är väl egentligen att det blir en massa på ett helt annat sätt än tex havre och musli.. :cautious:

Åh vilken ångest jag fick nu O_o :nailbiting:
 
Även hö kan bilda en klump om passagen ut ur magsäcken fördröjs av någon anledning.
Jag har varit med om att en sådan klump lösts upp genom att man sondade ner coca-cola. (det är sant).
Du behöver prata med behandlande veterinär för att få veta närmare vad de hittat och varför det inte löses upp.
 
Nja det beror väl på vilket pelleterat foder man använder tänker jag. Mitt är väldigt små pellets och sväller inte nämnvärt när man blöter det. Lucernpelletsen blöter jag alltid. Krafft skulle jag aldrig våga använda för det sväller för mkt och blir stenhårt iallafall förr om åren, kanske är bättre nu.


Grejen med all pellets är väl egentligen att det blir en massa på ett helt annat sätt än tex havre och musli.. :cautious:

Åh vilken ångest jag fick nu O_o :nailbiting:
Samma här, funderar på om man ska boka in en gastro till pållarna just in case..
Mina får både lucernpellets (uppblött=sörja) + lite krafft(som blötläggs med det övriga, men de verkar inte ta till sig vatten på samma sätt). Skippar definitivt krafften, inget proteintillskott i världen är värt det som TS häst drabbats av..
 
Lusernpellets har hon ätit, dock väldigt uppblött så tvivlar på att det är det.

Preformance fibre från hippolyt tror jag de hette och det var mycket riktigt som proteintillskott. Verkligen inte värt den här risken. Visste inte ens att det här kunde hända. Att det fastnar i strupen har man ju hört eller längre bak men inte som en fotboll i magsäcken :cry:

Många råder mig att prova "cola-kuren" hemma, men är det verkligen vettigt att lyssna mer på sin magkänsla än på veterinären? Vill absolut inte att hon lider i onödan såklart men inte heller släcka ett liv i onödan...
 
Att det fastnar beror oftast på en fördröjd tömning av magsäcken, orsaken till detta kan variera.
Du måste ju som sagt var prata med veterinären som behandlar din häst. Du blir inte hjälpt av att sitta hemma och gissa. För allt vi vet kan de redan ha sondat med cola.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
883
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
748
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 328
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp