Foderhjälp

xandoor

Trådstartare
En av mina hästar har alltid stått på havre (matilda) och har fungerat jättebra på det. Men nu verkar det som att han inte tål havren längre. Han blir jättelös i magen på bara ett par dl. Vad ska jag ge honom ? Han är mycket lättfödd, lägger på sig väldigt lätt. Har ett mycket bra hösilage som han står sig mycket bra på men jag behöver lite mera energi till honom men absolut inte något som gör att han lägger på sig. Helst vill jag ha foder från granngården. Vad rekommenderar ni ? Tack på förhand

Sv: Foderhjälp

Krafft grund ska väl vara ganska likvärdigt med havre?
Oavsett så äter min det och det funkar finfint ;)

Har ett mycket bra hösilage som han står sig mycket bra på men jag behöver lite mera energi till honom men absolut inte något som gör att han lägger på sig. Helst vill jag ha foder från granngården. Vad rekommenderar ni ? Tack på förhand

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Jag vet inte om jag hade gett min häst bakjäst om jag trodde att den inte tålde stärkelsen. Då hade jag hellre bytt till ngt annat foder som innehåller energi, olja eller betfor kanske?

Betfor blir han tyvärr jättelös av oxå.

En fundering jag har är musli foder som finns på granngården, den jag såg hade inte någon havre i sig. Men de kanske inte är bra heller ?

Betfor kanske? Vad innehåller ditt hö för värden ? kan vara bra att kolla på det så att du inte köper något foder som verkar bra, och så hade du kunnat ge typ 1 kg hösilage i stället...:grin:

Betfor tål hans mage inte. Jag har ett mycket bra analyserat hösilage.
Är så bra att jag får komplettera foderstaten med halm och ta bort några kilo hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 665
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 278
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka