Foderhjälp

jennis

Trådstartare
Jag behöver hjälp att räkna ut en foderstat till min häst. Hästen är en fullblodsvalack, 12 år, ca 165 cm i mankhöjd (kan han väga ca 500kg?). Han rids ca 6 dgr/vecka, lättare ridning. Värdena från analysen är:
Torrsubstans 84%
Råprotein 82 g/kg foder
Smältbart råprotein 51 g/kg foder
Energi 7,6 MJ/kg foder
Kalcium 6,5 g/kg foder
Fosfor 2,5 g/kg foder
Kalium 13,6 g/kg foder
Magnesium 1,5 g/kg foder

Han är svår att hålla i hull. Förra vintern fick han ca 10-12kg hö, 1,5 kg krafft grund, betfor. Jag använder gärna kraffts produkter, skulle gärna vilja prova att använda musli om det går!
Tack på förhand!
 
Sv: Foderhjälp

Är kalciumsiffran korrekt??
Den är skyhög.

Du har så pass bra hö att det mesta passar med det. Räckte maten du gav eller vill du ge mer?

Man kan säga att du kan ge så mycket hö du vill och sen tillsätta det kraftfoder du vill utan att kvoterna blir tokiga.

Det du skulle kunna tillsätta är fosforbalans för att få en bättre kvot.
 
Sv: Foderhjälp

Kalciumsiffran är så hög. Kan det vara farligt för hästen?
Kan jag ge honom:
10 kg hö
0,5 kg musli
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
Är det en ok foderstat? Eller behöver jag ge mer kraftfoder? Hur mycket fosforbalans behöver jag ge?
 
Sv: Foderhjälp

Om din häst åt ett hö med liknande värden förra året så gick din häst på mellan 94-109MJ beorende på hur mycket hö du gav den. Foderstaten du räknat ut nu blir 83 MJ så jag skulle antingen ge mer hö eller höja müslin eller havren till 1kg så får du 97 MJ. Du har så pass bra hö att du kan ge mer av vad du vill utan att det påverkar speciellt. Du kan fodra med ögat helt enkelt. Men du bör undvika foderstorter med mycket Kalcium som tex lusern eftersom du redan har så mycket i ditt hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp