Foderhinkar som håller?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wannabe_Me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 740
W

Wannabe_Me

Allt jag prövat går sönder när vissa i stallet sköter fodringen - hinkarna är för klena när de dänger dem i krubban:smirk:

Vad använder ni för foderhinkar? Kom gärna med tips!

Sv: Foderhinkar som håller?

Jag tycker de små hinkarna är mjukare. Hittills har ingen lyckats ha sönder någon av dem, trots ihärdiga försök.

Känns som det är mer gummi i dem än de stora 10 litershinkarna.

Jag använder murar-hinkar som jag köper på byggvaruhus.

Vi har mjuka, svarta som är gjorda av gamla bildäck tror jag. De är ganska tunga, har två handtag men är i princip helt oförstörbara! kostar ca 100 kr. ;)

Vi använder gamla vita spannar i hård plast med tillhörande lock som det från början varit tex mineraler i.
De har använst i flera år och vi dänger dem rätt hårt i krubban så allt foder ska komma ut som över natten fastnar i bottnen.
De är väldigt bra. Inte för stora och inte för små.
Vet inte hur många liter de rymmer, men de är typ 35 cm höga och ca 25 cm i diameter

Senast ändrad av en moderator:

Ännu värre när dom bara ställer in hela hinken och låter hästen äta direkt ur den. Jag avnänder typ gamla lingonsylltsburkar. Dom håller inte till att bli misshandlade av en hungrig häst ;)

Ni som använder murar hinkar, är inte dom enorma? Jag tänker på såna som man har vatten i alltså. Era hästar kanske får mycket krafftfoder?

Jag tycker att dom vita, mindre hinkarna från Hööks är bra! Det finns ju tättslutande lock till dom, och dom är lagom stora. Mina är i alla fall hela och fina fortfarande! :)

Jag använder murarhinkar som nån kalla dom.
Finns väl samma typ på hästaffärer tror jag.
Finns både 20 liters och 10 tror jag, om inte mindre.

Men även dom kan gå sönder, iaf om en häst får leka med dom;)
Men att dänga hinkarna i krubban har inte förstört dom än.

Dundret skrev:
Vi använder gamla vita spannar i hård plast med tillhörande lock som det från början varit tex mineraler i.
De har använst i flera år och vi dänger dem rätt hårt i krubban så allt foder ska komma ut som över natten fastnar i bottnen.
De är väldigt bra. Inte för stora och inte för små.
Vet inte hur många liter de rymmer, men de är typ 35 cm höga och ca 25 cm i diameter

vi använder också det har ej gått sönder någon om inte det har varit så att hästen haft den i boxen då brukar de vara platta... de verkar väldigt mysiga o ligga på...

Jag använder en mindre modell på murarhink. Den håller för det mesta. Även som hästhuvudkudde i boxen ;)

Jeg har også slike som de selger i Hööks (men mine er ikke kjøpt hos Hööks)
De er 5 liter, i mykplast, hvite med lokk som virkelig sitter. De tåler det meste. Koster dog 40-50 kr pr stk...
Er fra Hammarplast

Precis de jag menade, men jag visste faktiskt inte att Hööks hade dem i sortimentet.

Har köpt mina på Eko, betydligt billigare än 40-50 kr...

Murarhinkar tycker jag inte om i stallet, de är värdelösa som upphängda vattenhinkar, och står de på golvet (som krubbor, förvaring av ryktgrejor) tycker jag det är läskigt då risken finns att hästen lyckas fastna i metallhandtaget (som inte ger med sig).

Jo, jag är van vid olycksfåglar och klumpiga människor... :D

Jag använder helt vanliga 5 och10 liters spannar att ha maten i håller för att "dänga" till i krubban för att all foder skall rinna ut.
Till vatten i boxen har jag köpt trekantsspannar att hänga på väggen, alldeles utmärkt och hänger lättare än en rund, sedan använder jag som många andra de svarta murarspannarna i 12 och 20 liters storlek.:banana:

710210.jpg

använder mej av dessa. jätte bra!! här har iallafall ingen lyckats ta sönder dom!! :) har sedan hinköverdrag som lock. :D

sorry för den stora bilden. men dessa hinkar är väl som en sk 'murarhink' fast en mindre sort. dessa rymmer 7 liter, en 'vanlig' murarhink rymmer väl ca 17 liter.

Jag använder också mindre 5-liters hinkar med lock på. Köpte dom på Gekås hästavdelning för snart ett år sedan och dom håller än!
Jättesmidiga och praktiska.

Stora är så otympliga tycker jag. Dock har jag en typ murarhink som vattenhink, fast hon har vattenkopp också.

De hinkarnas produktnamn är "Kalvspann 7 liter" har jag för mig.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 406
Senast: Efwa
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 036
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka