Foderhäck

L

Love_Maya

Hej !

Nu har det löst sig med min häst och maten. Hon ska få nästan fri tillgång på hö i höst/vinter.. Sen ska jag nog ta en höanalys själv eftersom ingen i stallet ville.. :( Det går 2 hästar + Maya i den hagen där vi ska ha nästan fri tillgång. Och vi vill ha någon slags foderhäck eftersom att det bara blir massa hö till spillo annars.. Men vi vill inte ha någon jättestor rundbals-foderhäck utan någon som man kan lägga höbalar (som blir löst hö) i. Vi hittade en som verkade bra men frågan är om 1 räcker till våra 3 hästar? Eller tror ni en kommer få gå utan mat? Dem puttar inte undan varann eller så men får dem plats?

http://www.profarma.se/filearchive.asp?page=139

Har ni någon annan slags foderhäck för 3 hästar (inte för dyr och inte för stor) som ni tycker är bra?

Kram

Sv: Foderhäck

I min ena hage har vi lagt ett cementrör ca 120cm i diameter. Går bra att lägga löst hö där men även ställa en rundbal däri. Helt gratis eftersom farsan hade ett sånt rör låg hemma.

Vi har ju några badkar nere i sommarhagarna :) Men hur mycket hö får man i ett badkar och kanske en 90 liters-balja?

Pall med pallkrage hur menar du då? Bild?

Vi har ju några badkar nere i sommarhagarna :) Men hur mycket hö får man i ett badkar och kanske en 90 liters-balja?

svar: mycket hö får du i.

tror inte på den första varianten: hästarna kommer jaga undan någon som inte får äta. Å andra sidan - har ni tillräckligt med foder och inte extrema matvrak så kanske någon går undan vissa perioder och vaktar inte maten då de inte kommer äta hela tiden... men det låter vanskligt ändå i mina ögon med så begränsat foderutrymme för 3 hästar. de ska vara extremt tighta för att samsas över en sån.

Jag har funderat lite på foderhäckar, men nu står min häst med bara en till hästkompis i hagen och eftersom min häst är ranglåg så vill jag i så fall att hästarna ska få ha varsin foderhäck om de ska ha någon alls. Men jag har inte hittat något riktigt bra alternativ ännu. Funderar på och köpa två baljor till dom (90 l) i stället bara så dom slipper få fodret på marken (träligt när det är blött och ev. geggit).

Men fyll upp tre badkar och ställ med lagom stort avstånd från varandra så att ni Vet att de får tillräckligt med foder. Ett begränsat utfodringsutrymme kan göra så att någon häst blir utan mat.

Okej, trodde nästan att de inte skulle få plats :angel: Men räcker det inte med 2 badkar & 1 90-litersbalja ? :D Det är två vuxna pållar i hagen & en 1½-åring. Kan ju säga det här för det skulle bli MYCKET billigare :D :D Men förresten har vi ju 3 hagar vi inte använder som det är badkar i så vi får nog 3 badkar :)

Tack så mycket, kram

Var får jag tag i pallkragar? Pris? Hur högt måste jag bygga för att hästarna ej skall gå in i den?

Vi har sågat isär en pall till två delar och sedan köpt träskivor som kanske är 70 cm höga och satt på på utsidorna. Ser nästan ut som ditt första förslag. Man får se till att det inte är några vassa kanter och spikar och skit som hästarna kan skada sig på bara. Fungerar hur bra som helst, en per häst rekommenderas dock så att alla verkligen får mat.

/Linda

Granngården hade kampanj på pallkragar förra veckan. Pris såg jag däremot inte till.

Såg hagar igår med en pall/häst, med en pallkrage på varje. Fungerade helt upperligt till dessa hästar!

Funderar du på den så kan du lika gärna ta tre halva plasttunnor och fodra i = mycket billigare!

När jag hade min häst hemma och hade foderponnyn också så fick de varsitt badkar!

Senast ändrad:

för 1500 får du ju massa träplank sjöälv och kan snickra ihop lådor själv både 1 och flera för 1500=)
Det skall jag göra spika ihop en själv med tak( typ snarliknande rådjur har i skogen)
Där det är tak så regn och snö inte kan förstöra höet. Det är de man måste tänka på när man utfodrar med hö och inte ensilage om vintern.Höet blir dåligt av regn.

Mina hästar äter ej höet dagen efter om det har regnat på de:crazy:

Ensilage funderar jag dock på nu när jag kommer få 3 hästar, för då går det åt.

Ok, du kan ju prova med badkar men tyvärr fungerade det inte alls så bra hos oss. Av någon anledning tyckte inte vår pålle att det skulle ligga i badkaret så han tog helt enkelt och körde ner mulen i botten på badkaret och puttade/kanade ut allt höet på marken i ett enda svep! :devil:

Jag tänkte att vi hade fått en osedvanligt besvärlig pålle :D men sen såg jag att hagkompisen gjorde likadant. Vi fick istället ordna en "låda" med högre och mer rättuppstående kanter. Nu stannar det mesta i lådan.

Åh vilken bra tråd det här var :) Fick helt plötsligt svar på massa frågor! Har dock en liten fundering... vet inte om den ska vara här men iaf... Vi har väldigt proteinrikt hö, har inga siffror i huvudet men vi har fått rådet att "späda ut" med halm. Min lättfödda ponny och en kompis treåriga halvblod hade vi tänkt ge fri tillgång på stråfoder. Det är ju ganska stor skillnad på hästarna... Kan man ge hur mycet hö som helst på en gång och tro att de lär sig hur mkt de behöver...? eller ska man fortsätta fodra tre ggr dag och sen får de äta halm när höt är slut? Nån som har ett förslag?

Vi byggde en foderhäck i helgen med lastpallar.
Vi har 4 hästar, så det blev 3st i botten och sedan en ram runt. Fungerar helt kanon :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar