Fodergiva vid skadad häst?

U

UllaN

Behöver lite goda råd ang. tillägg/kraft-foder.
Min häst har drabbats av en allvarlig bitskada i ena bakbenet och skall stå i box dygnet runt förutom 2x5 min. promenad per dag.
Stallet vi hyr in hos i har precis börjat med vinterhållning och detta betyder att de får havre. Har någonstans hört att det inte är så vettigt att ge havre till hästar med boxvila. Är detta rätt? och i sådanafall vad ger man istället?
Tacksam för svar!!! :(
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Massor med hö!

Blir den het av havre? Annars går det väl bra att fortsätta med det. Antagligen behöver den inte så mycket kraftfoder när den bara står, men lite kan vara bra att behålla (som sällskap när de andra får, för mineralfoder, för att slippa foderbyte osv). Hur länge ska hästen stå? Tenderar den att falla ur när den står?
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Du kan ge hästen mycket hö, och Krafft Rehab som är specialframställt för konvalescenter. Men du bör ju ändå räkna på värdena.
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Mycket hö får hon men har inte fått någon havre under sommarbetet(hon har stått skadad i ca 2v). Däremot så har jag lite problem att få tag på Krafft-produkter då jag bor i Tyskland. Jag har möjlighet att få tag på Derby och Eggersman
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Ok. jag såg inte att du bodde i Tyskland :o men bara man räknar så det stämmer så kan man ju ge andra fodersorter.
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

majola skrev:
Massor med hö!

Hur länge ska hästen stå? Tenderar den att falla ur när den står?
:bow: Ursäkta sent svar. Hon skall stå i c.a. 80 dgr. Svårt att säga om hon faller ur. Det här är första gången som det händer så jag vet ej riktigt ännu. Men efter denna tid så ser det ut som hon har smalnat av ganska mycket.
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Oj, det var länge. Då är den förstås väldigt svårt skadad.

Vanliga kraftfoder kan säkert fungera, men om du vill kan du ju prova ett konvalescensfoder. Dodson & Horrell har ett (Convalescens Diet). Eggersmann har inget, Derby vet jag inte. Kollade lite på Cavalor, Josera och St. Hippolyte (som du väl borde kunna få tag i) men hittade inget där heller (men det kan ju finnas ändå).

Jag antar att du inte har analys på höet? Det är förstås det bästa, så fundera på om du kan ordna det. Du kan skicka till Sverige (T ex Analycen eller Hjortens Lab) eller till LUFA i Tyskland. Jag tror t.o.m. att det är lite billigare i Tyskland.

Hur mycket får den nu (i kg)?
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Mash är säkert bra, speciellt eftersom hästen står stilla så mycket. Kli och linfrö är ju bra för magen. Mash finns ju i Eggersmanns sortiment också.

Dock kan du nog inte ge mer än något kg om dagen av det, så om den ändå går ner i hull så behöver du komplettera med något annat.

Men som sagt, om havre ingår i stallhyran så prova med det, kanske kompletterat med mash för magen. Blir hästen för vild såkan du ju alltid byta foder senare.
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Tusen tack för alla tips, skall även kolla Eggersmann's Mash. Har använt deras "Weide Ergänzer" under betes säsongen och den müslin har fungerat bra.
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Jösses, så lång konvalecent, är den biten av en krokodil? :eek:
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Nej, men man skulle kunna tro det. :smirk:
Stallet där vi hyr in oss har ingen uppdelning på sto och vallackhagar. Dessvärre är det en av vallackarna som är kastrerad sent i livet och som fortfarande tror att han är hingst och det är förmodligen han som har huggit/slitit bort en kraftig bit. Han är känd för detta sedan tidigare incident. :mad:
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Du knaske skulle överraska ägarna till den hästen med en munkorg. :idea:
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Har du provat Eggermanns Cool Mix ??
Den ska ju vara till hästar som har en viloperiod eller till konvalecenter.
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

mera bud :D Eggersmans struktur mix......den är kanon, samtidigt som hästan får "mycket" i krubban så väger det inget....är även kanon för magarna....

Har en sena blivit avbiten eller varför skall den stå så länge....normala sårskador skall ju ha ordentligt med cirkulation...(martha som jobbar endast med konvalecensvård)
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Nej, senan har inte gått av däremot så är såret så pass djupt att man ser senan.
Det är säkert helt rätt att hästen skall röra mer på sig, men just nu så följer jag veterinärens råd. Sakta men säkert så tar vi längre promenader för varje dag som går. Än så länge ca 10 min/dag
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

CLEO skrev:
Har du provat Eggermanns Cool Mix ??
Den ska ju vara till hästar som har en viloperiod eller till konvalecenter.
Nej, men det är kanske oxå ett bra alternativ. Skall läsa lite vad det innhåller och överväga vad jag skall köra vidare på!!
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

Ni som är öppnare för homeopati därnere....jag skulle ge calendula officinalis ...jättebra för att läka djupa sår....ev lite arnika för cirkulationen också.
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

martha skrev:
Ni som är öppnare för homeopati därnere....jag skulle ge calendula officinalis ...jättebra för att läka djupa sår....ev lite arnika för cirkulationen också.
Det låter spännande, har du någon aning om vad dessa heter på tyska och vart köper man det?
 
Sv: Fodergiva vid skadad häst?

UllaN skrev:
Det låter spännande, har du någon aning om vad dessa heter på tyska och vart köper man det?

det heter nog samma där som här...vad jag fattar det som så kan man köpa homeopatiska medel på era "apotek" dvs nästan överallt...CL här på buke är ju nere i tyskland titt som tätt och är bevandrad i homeopatin...hon vet säkert vart man handlar.

Jag skulle rekommendera D12(styrkan)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 074
Senast: Korven
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 151
Senast: ufot
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp