Foderfrågor

C

Chiqitita

Har en häst 6 år som träningsrids 6 dagar i veckan och väger ca 500kg och är ca 158cm i mkh.

Försöker fodra honom med endast grovfoder men proteinet räcker inte till så jag fodrar upp med lusern och havre just nu + lite betfor som han får efter ridning men de är knappa 2 dl så jag räknar inte in det så mycket.
Försöker ta bort havren och ersätta det med lusern för att få en så enkel och "naturlig" foderstat som möjligt.

Pratade med en mycket duktig tjej som läst mycket om foder. Hon sa att även om proteinet och energin är ok så kommer han behöva havre, korn eller annat spannmål för att hålla formen han har nu?
Han kommer hålla hullet men tappa energin och inte ha samma gnista kvar.
Hon tyckte jag skulle fortsätta ge han havren eller t.o.m. öka den för att få de bra fetterna och energin som havren har.

Jag visste inte vad jag skulle tro men jag vet inte om jag håller på den teorin.
Fast iof om hästen äter mycket kraftfoder t.ex. havre så blir den piggare än om den skulle äta mer hö?

Så nu frågar jag er här skulle ni ta bort havren och ersätta den med lusern eller skulle ni ha kvar havren?
Motivera gärna.

Sv: Foderfrågor

Njae, en häst behöver inte specifikt kraftfoder-energi för att hålla formen eller behålla gnistan.

Visst vissa hästar kan ju bli piggare av havre, men så länge de får samma energi mängd tkr jag inte att hästen borde bli latare, och den kmr då inte heller förlora hull.

Okej, tack för svar. Provar nog med att ta bort havren helt och lägga till lusernet. Någon som föresten vet hur mycket 1kg lusern är i liter?

Pellets, vägde idag. Blev mer än vad jag trodde. ca 4 liter, usch vad de kommer rusa iväg.

Istället för att skapa ny tråd så kanske någon kikat hit som vet Om man kan styra värdet på höskörden på något vis? Hur isåfall?

Vi slår alltså eget hö, men de är grymt mycket energi men inte alls mycket protein.

Pellets, vägde idag. Blev mer än vad jag trodde. ca 4 liter, usch vad de kommer rusa iväg.

Istället för att skapa ny tråd så kanske någon kikat hit som vet Om man kan styra värdet på höskörden på något vis? Hur isåfall?

Vi slår alltså eget hö, men de är grymt mycket energi men inte alls mycket protein.

Min lucernpellets (Kvarnby) väger ca 0,5-0,6 kg / liter.

Höets värden kan styras av skördetidpunkt, gödslingsmängd och sammansättning av grässorter!

krafft, fick de iallfall till att 1liter väger 250g. Tycker också de låter mycket, tänk om de skulle va 520g kanske. :o Ja få väga imorgon igen.

Utöver ett bra grovfoder och ordentliga fodringar skulle jag ha stöttat med lusern och kornkross.

gav själv kraffts lusernpellets men har för mej att 0.5 kg var nästan 5dl, men tror vi använde ett sånt där krafftmått då...
Fast det kanske inte räknas som färdigfoder... ?
Aja tycker 4 liter lät väldigt mkt iaf...

de va jag som läste fel, 1 liter väger ca 500g vägde idag igen.

varför kornkross och inte havre?
Gav havre och lusern tidigare men har nu gått över till bara lusern + betfor. Tycker du att jag helldre ska ha kvar en del av havren?

Jag ger hellre kornkross än havre pga energin havren ger och kornkrosset håller hullet bra. Men det beror givetvis på vad du vill ge till din häst, behövs mer energi passar troligtvis havre bättre. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej, Intresserad av att få tips angående foder till en varmblodsvalack på 7 år. Han har enormt med energi?! Rids ca 6 dagar/vecka...
Svar
5
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar